Konsernsjef Pål Wibe i XXL i butikken

Konsernsjef Pål Wibe i XXL i butikken

XXL ser solid vekst i andre kvartal

─ Vi går mot det som ligger an til å bli tidenes sommer i Norge. Aldri før har vi solgt mer turutstyr så tidlig, og trenden er helt klar, i sommer skal vi være aktive og ha det gøy, vi skal på tur både til vanns og til lands, sier André Sørensen, XXLs administrerende direktør i Norge.

Tirsdag morgen varslet XXL markedet om en markant økning i omsetningen til tross for koronakrisen.


Vår- og sommersesongene har vist seg sterke for sportsmarkedet i Norden etter COVID-19-situasjonen. XXL har hatt solid vekst på tvers av kategorier. Sportskjeden forventer derfor at konsernets samlede driftsinntekter i 2. Kvartal 2020 vil være mellom 2,750 til 2,850 milliarder, det utgjør en vekst på 25 til 30 prosent mot samme periode i fjor da inntektene var på 2,18 milliarder kroner, opplyser selskapet i en melding til markedet.


Les også: Pål Wibe styrker organisasjonen


Pål Wibe forteller til DN at han synes det er hyggelig å overraske markedet på denne måten. Men understreker at de kun er på vei, og har mye mer og bli bedre på.


Andre Sørensen, XXLs administrerende direktør i Norge.

─ Vi har veldig stor økning i tradisjonelt turutstyr, og med ekstra suppleringer av varer fra kjente merkevarer, er vi trygge på at vi skal kunne levere full pakke til turglade nordmenn gjennom hele sommeren, sier Sørensen som har ansvar for det norske markedet.

 

Alle nordiske markedene opplever sterk vekst og driftsmarginen (EBITDA) for 2. kvartal forventes å være i størrelsesorden 12,5-13,5 prosent. XXL understreker at de faktiske driftsinntektene og EBITDA-marginen i andre kvartal 2020 kan avvike fra de ovennevnte, da de to siste ukene av juni er viktige salgsuker for konsernet. De endelige tallene fra XXL for andre kvartal vil selskapet presentere 16. Juli 2020.


─ Det som er veldig gøy å se, er at vi har mer enn firedobling i salg av campingtelt, som klart tyder på at nordmenn ikke bare skal til fjells, men også være aktive turister i eget land. Denne trenden står også godt i stil til salget av varer innenfor aktiviteter som fiske, vannsport osv hvor vi ser god utvikling.


XXLs oppkjøp av West Systems har sikret oss en vesentlig større bredde og tilgang på Kajakk og vannsport, noe våre kunder setter pris på og vi ser derfor en stor økning i salget, særlig på kajakker, SUP og sikkerhetsutstyr, sier Sørensen.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy