Dårlig vinter i kvartalet kombinert med koronaviruset har gjort det svært vanskelig for alle aktører i sportsbransjen. XXL endte med et underskudd før skatt på 268 millioner kroner for perioden januar til mars. Dette er det største underskuddet XXL har hatt i første kvartal noen gang.
I løpet av første kvartal 2020 solgte XXL en betydelig del av lagerbeholdningen med betydelige lavere marginer, og hovedsakelig vinterprodukter. Kjeden solgte unna varer for 400 millioner kroner.
Bruttomarginen var på 27,9 prosent i første kvartal 2020, ned fra 40,7 prosent i samme periode i fjor.
I kombinasjon med 1 milliard mindre i innkjøp, reduserte dette lagerbeholdningen ned til 2,5 milliarder kroner og forbedret likviditetsreservene som endte på 0,8 milliarder kroner innen utgangen av februar 2020.
Finansdirektør i XXL, Stein Eriksen sier det ikke er planlagt lignende kampanjer i andre kvartal og at man ikke vil se tilsvarende effekt på bruttomarginen i andre kvartal, men understreker at den vil være lavere enn andre kvartal i fjor. Han opplyser samtidig at selskapet forventer lavere innkjøp i andre kvartal, men mer enn i første kvartal.
XXLs varelager er redusert til 2,53 milliarder ved utgangen av første kvartal fra 2,84 milliarder ved utgangen av fjerde kvartal 2019.
Fra midten av mars falt salget med 100 millioner kroner (23 prosent) sammenlignet med samme periode i fjor som følge av koronaviruset.
Men Pål Wibe presiserte at XXL som helhet ser sorte tall i april.
Den nye XXL-sjefen ser mye positivt bak tallene som følge av koronakrisen. Netthandelen har vokst 105% i kvartalet, men han har også stor tro på at XXLs «big-box»-konsept med egne shop-in-shops vil være god butikk i fremtiden, og at de vil kunne levere på å alltid være lavest på pris.