Foto: Helsport

Foto: Helsport

Sportskjedenes nest beste tredje kvartal

Nordmenn fortsetter å kjøpe mye sports- og friluftsutstyr, men varetilgangen har gitt utfordringer. Etter et særdeles godt tredje kvartal i 2020 klarte ikke sportskjedene å holde samme omsetningshastighet for samme periode i 2021, og viser til 7 prosent lavere omsetning. Det ble likevel solgte meget godt til tross for utfordringer på produkttilgang.


Tredje kvartal 2021 endte med en samlet omsetning på NOK 3,7 mrd., som er det nest beste tredje kvartalet for sportskjedene gjennom tidene. Det er likevel en nedgang på -7 prosent mot året før som riktignok var svært sterkt med en vekst på 15 prosent. Per tredje kvartal 2021 er salget for sportskjedene opp 2,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2020 og nesten 11 prosent foran tilsvarende periode 2019.


– Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som dominerer tredje kvartal, sier Trond Evald Hansen. Fjelldestinasjonene melder om mange folk i fjellet. Sportskjedene viser til fortsatt stor interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Fjellturer og nærturer motiverer nordmenn til å holde seg i form. Noen av segmentene som gikk virkelig unna i 2020, som hengekøyer, har bremset. Løpesegmentet vokste kraftig i 2020, dette segmentet holder seg på omtrent samme nivå i 2021. Det er gledelig å se at sportsutstyr til fotball og andre lagidretter igjen vokser, etter den lange perioden med strenge restriksjoner og forbud mot å møtes. Den nye padelsporten viser til sterk vekst, i takt med at stadig nye anlegg åpnes.

Nordmenn velger aktivitet når forholdene ligger til rette. Økt aktivitet og sterke friluftstrender, har ført til et økt etterspørselen for bedre teknisk utstyr tilpasset aktiviteten. Sportskjedene har vært gode på å bruke sin fagkompetanse, og følge trendene.

 

Utfordrende produkttilgang.

Det har vært utfordringer med å få tak i nok sportsutstyr innen enkelte segmenter. Det gjelder i størst grad sykler, men også hjemme-treningsutstyr og noe trenings- og friluftsutstyr. Det har vært til dels store forsinkelser og noen kanselleringer fra produsent / leverandør til forhandler. Begrenset varetilgang har rammet sportsfaghandlerne svært ulikt.

 

Sykkel er et stort marked i Norge der det i 2020-sesongen ble solgt 410 000 sykler. Suget etter sykler er naturlig nok særlig stort i sommerhalvåret, og det er ingen tvil om at redusert produkttilgang har hatt en negativ effekt på omsetningen.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter i førjulstiden. Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller.

 

Langrennmarkedet er stort i Norge, men for å få virkelig god fart på salget trengs snø og kulde. Leverandørene lager nå felleski i flere ulike prisnivåer, og skiene blir stadig bedre. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee. Det er likevel de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet.

Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene og liker man seg på snø vet man at bekledning og riktig tilasset utstyr er viktig for en trygg og positiv opplevelse.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres her er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2020, sto sportskjedene for 57 prosent av alt salg av sportsutstyr.


Omsetning per kvartal for sportskjedene


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy