Robert Moskowitz i Equipe Norway og Krister Kopala

Robert Moskowitz i Equipe Norway og Krister Kopala

Rab og Krister Kopala - Årets Sponsorprofil

Sportsbransjen har lange tradisjoner for å støtte idretten og sponsorarbeid blir stadig mer strategisk, kreativt og viktig. Vinnerkriteriet til Årets Sponsorprofil er en profil, merkevare, leverandør eller forhandler som i løpet av året har brukt sitt sponsorat på en måte som skaper tydelig synlighet, ekte engasjement og konkret verdi – både for merkevaren, utøveren, klubben, influenceren og samfunnet rundt. Juryen har sett etter en aktør som har brukt sponsoratet troverdig og målrettet – med effekt utover ren eksponering.



Juryen har bestått av Nye Stier og Norsk Sportsbransjeforening. Nye Stier jobber med nettopp optimalisering av sponsorat. De to ansatte i Selskapet; Elisabeth Berger og Selma Lie tilbyr blant annet bedrifter, klubber, forbund og enkeltpersoner totalpakker for sponsorstrategi, merkevarebygging, kommersiell rådgivning, events og foredrag og sponsoratmålinger. Juryens fullstendige begrunnelse for at Rab og Krister Kopala ble kåret som vinner av prisen kan leses i sin helhet i slutten av artikkelen.


Sportsbransjen.no har snakket med Lindy Ljosdal som har ansvaret for merkevarene Rab og Lowe Alpine i Norden og Baltikum. Intervjuet kan leses i sin helhet her:


Sponsing og markedsføring
-Vi har fjellet i hjertet av alt vi gjør. Sponsing er et viktig verktøy for å være synlige og relevante for vår kjernebruker. Vi samarbeider med utøvere og partnere over hele Norden. Det som skiller oss fra mange andre merkevarer er vår autentisitet og direkte engasjement med forbrukerne. Vi gir dem merverdi gjennom informasjon og åpenhet, noe som styrker både merkevaren og relasjonen.

 

Kan du si noe om dere vil utvikle sponsorarbeidet og hvordan dere evnt ser for dere det?

-Vi er alltid åpne for de riktige sponsor­mulighetene, men vi ønsker ikke å bygge en «armé» av ambassadører. Snarere handler det om å finne de riktige utøverne og partnerne som tilbyr noe unikt, matcher vår merkevareprofil og som er villige til å samarbeide tett over lang tid.

 

Er det andre norske profiler dere knytter til dere?

-Ja, vi samarbeider med skiutøvere som Lisen Strøm og Martin Venedik. Løp-ambassadør Abelone Lyng, samt alpinister og guider som Thea Rhøme Kopala og Juho Knuttilla – for å nevne noen.

 

Kan du si noe om hva Rab gjør internasjonalt innen feltet sponsing?

-Vår regionale sponsorstrategi ligner i stor grad på vår internasjonale strategi. Vi har sponset utøvere i alle regioner hvor vi opererer, samt en rekke guidegrupper, destinasjoner, organisasjoner og CSR-initiativ som vi støtter.

 

Hva betyr prisen for dere?

Vi er svært stolte over å motta denne prisen. Både Krister og vi har lagt ned en enorm mengde tid, innsats og ressurser i dette partnerskapet, og å bli anerkjent for det er en stor ære.

 

Hvor mange er dere ansatt i Equip Norway nå?

-Vi er endelig blitt fulltallig igjen, så vi er 5 stk på kontoret her i Oslo. Christine, Roger og Emil jobber med salg i Norge. Christine og Roger har lang erfaring fra bransjen mens Emil er vårt siste tilskudd til laget, og med han får vi friskt blod inn i bransjen. Jeg har ansvar for Norden og Baltikum, så min tid deles mellom de ulike markedene. Robert er Marketing Manager for samme område som meg.

 

Hvilke merkevarer har dere i porteføljen?

-Vi har merkevarene Rab og Lowe Alpine.

 

Hvordan jobber dere overordnet med merkevarene?

-Vi har alltid jobbet etter en langsiktig strategi og vi har alltid «walked the talk». Vi er transparente med våre kunder, vi viser tydelig hvor vi skal som merkevare og tror den kontinuiteten vi står for er verdsatt hos våre kunder og partnere.

 

Vår visjon er «To be the brand of choice for Mountain People globally” og det gjennomsyrer alt vi gjør. Vi har gått fra å lage produkter til ekspedisjoner og de mest ekstreme forhold til å lage produkter for alle mennesker som er aktive og trives best utendørs, uavhengig av aktivitet, årstid og hvor man bor i verden. Vi har gått fra å være et UK brand til å bli en global merkevare, og eksport andelen er større en omsetning i hjemmemarkedet.

 

Det som skille oss ut fra mange andre brands er at vi er privateiet og har evnen til å snu oss raskt og tilpasse oss en verden i hurtig endring. Vi har en bevisst distribusjonsstrategi og mener at man kan ikke være over alt, og når vi inngår et samarbeid er det langsiktig.

 

Wholesale-ledet virksomhet
-Vår forretningsmodell setter kundene først. Vi prioriterer ikke egen D2C og konkurrerer aldri med våre forhandlere. I motsetning til mange merkevarer som satser på egne butikker og netthandel, holder vi oss til veiledende priser og unngår salgskampanjer. Vi tror på partnerskap basert på tillit, åpenhet og felles suksess.

 

Langsiktig perspektiv
-Vi produserer ansvarlig og unngår overproduksjon. Etter pandemien har vi tatt større risiko for å sikre varetilgjengelighet i sesong, og vi har styrket vår ASAP-modell. Våre relasjoner til leverandører strekker seg over flere tiår, noe som gir fleksibilitet og trygghet. Et eksempel er vår beslutning om å ikke forlate Myanmar umiddelbart under politisk uro, fordi vi også tar ansvar for menneskene bak produksjonen.

 

Global tilstedeværelse og service
-Vi har lager på fem kontinenter og kontorer i alle våre kjernemarkeder. Dette er en investering i relasjonen til våre forhandlere og i å tilby best mulig service.

 

Effektivitet og teknisk kvalitet
-Rab er en merkevare for «The Mountain People». Vi er en slank organisasjon som investerer i produktutvikling og teknisk ytelse fremfor dyre showrooms og messer. Produktene våre er funksjonelle, tekniske og gir høy verdi for pengene.

 

Samfunnsansvar i praksis
-Vi er ledende innen CSR og ble Fair Wear Leader i 2020. Vi utviklet «Material Facts» – en ærlig og transparent oversikt over materialene i våre produkter, inspirert av innholdsfortegnelser på matvarer. Vi reparerer utstyr fremfor å erstatte det, og har gjort dette i over 40 år via fire servicesentre globalt. Vi er klimanøytrale og jobber mot netto nullutslipp.

 

Unik merkevareposisjon
-Vår styrke ligger i kombinasjonen av teknisk ytelse og pris. Det handler ikke bare om produkter, men om hvordan vi posisjonerer merkevaren og bygger langsiktig verdi i markedet.

 

Juryens vurderinger av de nominerte og hvorfor RAB og Krister Kopala er Årets Sponsorprofil

Rab har siden 2020 hatt et partnerskap med Krister Kopala. I denne perioden har Krister blitt et anerkjent navn både i Norge og internasjonalt, med 125K følgere, mens Rab har opplevd en betydelig økning i merkevarebevissthet og salg av sine «Khroma» skiprodukter.

Samarbeidet har inkludert seks filmer med stor suksess både online og på globale filmfestivaler, inkludert NRK-serien «Eksponert» og filmen «The White Giant». De har fått betydelig dekning i relevante nasjonale og globale medier.

 

Sammen har Rab og Krister skapt spennende og relaterbart innhold, perfekt tilpasset Rab sine verdier. Kristers autentiske historiefortelling og tilgjengelige stil resonnerer sterkt med Rab sitt publikum.

  • Betydelig styrking av Rab som merkevare i Norge og utlandet
  • Betydelig vekst i salget av Rab sin skiproduktkategori «Khroma»

 

Suksessen med dette partnerskapet forsterker Rab sitt engasjement for å bygge relasjoner som er ekte, innflytelsesrike og langvarige.

Tilbake
 

Norrøna - Årets Samfunnsaktør

 
Vandre - Årets Nykommer
 
Morten Borgersen - Årets Sportsbransjeprofil
 
Vellykket Sportsbransjedag!
 
Ny vekst hos Sportskjedene