Simen Mørdre i Vandre til venstre, får prisen av Torstein Myklebostad ( i hvit skjorte / CEO - Rottefella)

Simen Mørdre i Vandre til venstre, får prisen av Torstein Myklebostad ( i hvit skjorte / CEO - Rottefella)

Vandre - Årets Nykommer

Vandre vant prisen som Årets Nykommer, en pris som ble delt ut under Sportsbransjedagen. På vegne av Vandre, mottok Simen Mørdre som er leder av Selskapet prisen. Han satt stor pris på anerkjennelsen det er å vinne prisen, som han uttrykte var motiverende i arbeidet om å øke antall merkevarer og retailere i Norge som bruker løsningen, og etter hvert ta steget ut i Norden og Europa.



I arbeidet med å finne en vinner av prisen Årets Nykommer, har en samlet sportsbransje sett etter noe nytt og lovende i bransjen. Det kunne være en ny merkevare eller produkt, ny butikk, forhandler eller leverandør, et nytt konsept eller en person som har kommet inn i bransjen og allerede skapt engasjement, vekst eller oppmerksomhet. Juryen som besto av Torstein Myklebostad (Rottefella), Linda Refvik (NF&TA), Ole Kristian Sørland (Skiforeningen) og Annette Hoff (Norsk Industri), hadde et stort antall nominerte som ble diskutert. Juryens fullstendige begrunnelse kan leses i slutten av artikkelen.

 

Sportsbransjen.no har intervjuet Mørdre, og intervjuet i sin helhet kan leses her:

 

Hvordan har dere jobbet overordnet internt og eksternt for å være sportsbransjens nykommer?

Strategisk har vi sammen med NF&TA og de første kunden, tenkt å skape digitale løsninger som skaper nytteverdi for alle aktørene i en bransje. Alt fra forbruker, merkevarer, retailer og reparasjonssted. Løsningene er «stand alone» , det trengs ikke IT integrasjon, og de er 100% skalerbare ift antall merkevarer, kjeder/butikker, rekreasjonssteder og brukere. Vi har vært bevisste tidlig på å få med kvalitetspartnere i alle ledd slik at disse både er med å videreutvikle tjenestene men også er gode referanser for andre.

 

Hvor lenge er det siden Vandre ble etablert?

Vandre startet for ca. 5 år siden med utleie av sportsutstyr, men pivoterte våren 2023 inn til et rent teknologiselskap. Det var da selskapet begynte å skyte fart.

 

Hva er foreløpige milepæler for Vandre?

De 3 pilotene på betalt reparasjon, reklamasjon og tilbakekjøp av brukte tekstiler som vi sammen med Sportsbransjen, NF&TA, SWIX, Anton Sport & Stadion kjørte i 2023, var viktige milepæler. Også Alfa & Amundsen som de første kundene høsten 2023 og den første Nordiske kunden vinteren 24 var viktige. Likeledes har samarbeidet med Anton Sport/Amundsen/Sømhuset har vært viktig.

    

Hva er målsetning på kort- og lang sikt for Vandre?

Inneværende år er målet å få i gang flere merkevarer og retailere i Norge. Parallelt er vi nå i ferd med å ta stegene ut i Norden og Europa sammen med kundene våre. I 2030 ønsker vi å være den foretrukne leverandøren av teknologi for reparasjon av klær & fottøy for merkevarer & retailere i Europa.

 

Hvorfor skal sportsbransjens selskaper jobbe med dere? Hvilke gevinster gir det?

Vandre løsninger bidrar sterkt til å møte kommende krav i Europa til «right to repair» og forbudet mot kast av tekstiler & fottøy. Vi bidrar og til økt effektivitet for- og mellom aktørene i en bransje og bedre tjenester/bedring av kundetilfredshet på disse områdene som kommer i sterk vekst  

 

Jobber dere med andre bransjer enn sportsbransjen?

Vi har nå sammen med partnere, fått de første oppdragene innen offentlige anbud (Forsvaret), arbeidstøy og klesbransjen/mote.

 

Hva betyr det å vinne Årets Nykommer i sportsbransjen for dere?

Den betyr masse for oss både med annerkjennelsen men også som en god referanse for å få med oss langt flere. Vi er veldig glade for det!

 

Juryens vurderinger av de nominerte og hvorfor Vandre er Årets Nykommer

Juryen har valgt å gi prisen til Vandre, et norsk teknologiselskap som på kort tid har kommet inn i sportsbransjen med ny energi, innovasjon og konkrete løsninger som skaper ringvirkninger. Vandre muliggjør reparasjon og bruktsalg av klær og sko gjennom en digital plattform som kobler sammen kunder, merkevarer, butikker og reparatører.

 

I løpet av det det siste året har Vandre, i samarbeid med ledende sportsmerker og butikker, allerede håndtert og reparert flere 1000 produkter. Resultatene viser økt effektivitet, bedre kundetilfredshet og verdifull innsikt for hele bransjen. Der mange tidligere har sett barrierer, har Vandre introdusert en enkel, skalerbar og helhetlig løsning – et digitalt «verksted» som setter nye standarder for hvordan bransjen kan håndtere reparasjoner og sirkularitet i praksis.

 

Med tydelig retning, stor gjennomføringskraft og et konsept som har potensial langt utover Norges grenser, representerer Vandre både fremtidens bærekraftige løsning og et løft for hele sportsbransjen.

Tilbake
 

Morten Borgersen - Årets Sportsbransjeprofil

 
Vellykket Sportsbransjedag!
 
Ny vekst hos Sportskjedene
 
KI på grønn resept under Arendalsuka!
 
Bli med Innovasjon Norge til DACH