Det er løpebølge i Norge og verden. Aktiviteten er en av de ærligste og enkleste måtene å mosjonere på. Løpebølgen treffer det brede laget i befolkningen, og det er kanskje spesielt hyggelig å se at mange unge kvinner er synlige i gatebilde og på stier i marka med løpesko og løpevest. I tillegg til mange andre typer løpere, selvsagt. Mange deltar i mosjonskonkurranser, det er etablert en rekke løpegrupper. Holmenkollstafetten, som for øvrig er verdens største løp hva gjelder antall deltagere satt ny deltagerrekord i mai 2025 og stafetten ble fulltegnet. Oslo maraton er fulltegnet på alle distanser. Innovasjon driver i stor grad veksten i sportsbransjen og i løpskategorien har det vært en voldsom utvikling de seneste årene.
Løpeskoen VJ-Ultra 3 er valg til Årets Sportsprodukt av juryen til bransjeprisen. Juryens begrunnelse kan leses i sin helhet på slutten av artikkelen.
Innovasjon driver vekst
Karbonplater i løpesko kom for full fart for noen få år siden. Teknologien bidrar til å øke ytelsen ved å gjøre skoen stivere, noe som reduserer energitap og gir bedre energiretur. Dette resulterer i at løpere bruker mindre energi, kan løpe raskere og får et mer effektivt steg. Kombinasjonen av karbonplaten og det myke, responsive mellomsåleskummet skaper en «fjær-lignende» effekt som «skyver» løperen fremover, men uten at selve platen fungerer som en tradisjonell fjær. De nye mellomsålene, med det såkalte «super-skummet», gjør at løperne kan løpe mer og fortere på trening enn tidligere. Det bidrar rett og slett til å forebygge skader, slik at man kan løpe lenger og mer.
Også terrengløpesko drar nytte av innovasjonen som har skjedd innenfor løpeskosegmentet. Det utvikles stadig flere modeller som har sine spesialområder. Nå utvikles blant annet også egne skomodeller for grusløping.
VJ i kraftig vekst
VJ er et skomerke som har vokst nokså kraftig de siste årene, og ifølge Daglig leder Jon Pedersen i VJ Norge, vokser skomerket med cirka 50 prosent i Norge i 2025. VJ Norge er enn så lenge en liten organisasjon. Med ett og et halvt årsverk, omsatte VJ Norge i 2024 likevel for NOK 15,5 millioner. -Vi har ambisjon om å vokse cirka 20 prosent hvert år. I år blir derimot veksten en god del høyere. Vi tror det er lurt å vokse kontrollert, sier Pedersen. Han kommer selv fra orienteringsmiljøet og har jobbet med VJ i mer enn 20 år. Den kjente orienteringsløperen Egil Johansen etablerte merkevaren i Norge, og skoene ble solgt på orienteringsløp i starten. Distribusjonen var dermed, mildt sagt, noe begrenset i oppstarten. I dag er det lett å få tak i VJ skoene, da mange av butikkene til Sport Holding, Stadion, XXL og Obs! vil selge terrengsko og vintersko fra VJ. I tillegg kan man kjøpe sko via selskapets egne nettsider. -Salgsvolumet fra egen salgskanal er lavt og ikke prioritert, ifølge Daglig leder Jon Pedersen. -Vi ønsker å selge våre sko gjennom dyktige forhandlere.
Nisjeprodukt fra Finland
Sammenlignet med gigantene Nike, Adidas, Hoka og On, er VJ et nisjemerke. Skoene har sitt største marked i terrenget. Konseptet kommer fra det finske orienteringsmiljøet. Merket har vært i Norge i mer enn 20 år. Historien startet i 1981, da en skomaker og ivrig orienteringsløper ikke klarte å finne sko som passet til orienteringssporten. Dette ga idéen om å lage sko spesielt designet for tøft og glatt terreng. Med erfaring fra skobransjen startet VJ sin egen skofabrikk i hjembyen Orivesi, og slik ble VJ til.
Lokalt lager og leveringsdyktighet
-Vi er opptatt av å være leveringsdyktige også med tanke på supplering. Vi har som ambisjon å alltid levere ut sko som våre forhandlere ønsker seg, og skoene skal leveres raskt. Derfor har vi alltid et velfylt lager i Moss, sier Jon Pedersen.
VJ – Ultra 3 vant prisen Årets Sportsprodukt. Juryen besto av Tom Erik Seim i Obs!, Vegard Teigen Nilsen i Anton Sport og Lars Z. Børresen i Stadion. Alle med lang og omfattende fartstid i sportsbransjen og med solid produktkunnskap.
Hva betyr prisen Årets Sportsprodukt for VJ Norge?
-Vi ble faktisk tatt litt på sengen. Dette hadde vi ikke ventet oss. Det er rett og slett kjempekult! Vi mener jo at dette er noe av det største, kanskje det aller største man kan oppnå i norsk sportsbransje hva gjelder utmerkelser. Vi takker juryen for at vi ble valgt og skal gjøre vårt for at nordmenn får gode løpsopplevelser i terrenget også i fremtiden. Vi kommer med flere supergode løpeskomodeller i tiden som kommer, avslutter Daglig leder Jon Pedersen
Nominasjonsprosessen
Sportsbransjens mange merkevarer bidrar sterkt til at nordmenn velger å være i aktivitet og dermed ivaretar egen helse. Godt og riktig sportsutstyr tilpasset den enkeltes målsetning og forutsetning er helt vesentlig for at folk faktisk skal fortsette med en aktivitet. Til kriteriene Årets Sportsprodukt lette juryen etter hvilket produkt som har imponert det siste året. Sportsbransjens mange ansatte nominerte en rekke produkter som har overrasket og gjort seg bemerket i året som gikk. Juryen i år lette etter et produkt som passer for mange nordmenns behov. Både utøvere og mosjonister.
Slik beskrev juryen hvorfor VJ-Ultra 3 ble valgt til Årets Sportsprodukt:
Det er en kraftig løpebølge om dagen og det har de siste årene kommet en rekke nye skomodeller til markedet. Årets Sportsprodukt er en løpesko som i en årrekke vært et hardcore merke i segmentet Trail Running. Løpeskoen som har vunnet har en yttersålene som anses gullstandarden med tanke på grep. Frem til de siste par årene har merket hovedsakelig vært forbeholdt konkurranseløpere. Nå har de definitivt tatt steget inn i det mer kommersielle segmentet. Flere modeller utmerker seg men den aller største suksessen er nok Årets Sportsprodukt, en slags supertrainer/ gravel/ stiløper milsluker med masse rocker, raus passform og komfort fra første meter`n. Skoen har blitt en av de definitive vinnerne i vårsesongen 2025 og leverandøren gjør også en strålende jobb!