Morten Borgersen - Årets Sportsbransjeprofil

Sportsbransjens aktører har selv plukket ut Årets Sportsbransjeprofil, som ble Morten Borgersen. Hele sportsbransjen har deltatt i nominasjonsprosessen og spilt inn sine kandidater. Juryen til prisen besto av Styret i Norsk Sportsbransjeforening. Morten holdt sin takketale for prisen fra scenen, en tale som var klar for to år siden. Han mente det var på høy tid, eller overtid, at han fikk prisen. Som bare Morten Borgersen kan gjøre...



Sportsbransjens aktører har selv plukket ut Årets Sportsbransjeprofil; Morten Borgersen. Kriteriene for nominasjonen var: «Vi leter etter en person i sportsbransjen som har utmerket seg på en spesielt god måte det siste året. Det kan være en toppleder, mellomleder, ansatt eller en fagperson - en som har skapt positiv endring, vært en inspirasjon eller gjort en ekstraordinær innsats for egen virksomhet eller bransjen som helhet.»

 

Juryen besto av Styret i Norsk Sportsbransjeforening. Styreleder Øystein Bråta leste opp hvorfor vinneren ble Morten Borgersen og delte ut prisen til Årets Sportsbransjeprofil. Juryens begrunnelse kan leses til slutt i artikkelen.

 

Sportsbransjen.no har intervjuet Morten, og intervjuet i sin helhet kan leses her:

 

Hvor lenge har du vært i sportsbransjen?

Jeg begynte som deltidsansatt i sportsbutikken på Triaden i 1988. Vært i sportsbransjen i 37 år. Noe jeg er stolt av samtidig er det litt kjipt å tenke på hvor gammel man har blitt.

 

I min første jobb gikk jeg fort fra en deltidsstilling til å bli en leder av butikken. I 1992 startet jeg hos G-Sport Bryn og skjønte fort at det var jeg som drev butikken i praksis, men ikke på papiret. Åpnet min første egne butikk i 1995 - G-Sport Colosseum. Det gikk fort veldig bra, og fra 2001 har jeg bygd opp Anton Sport slik vi kjenner det i dag. 

 

Kan du si noe om oppturene (milepælene) i Anton?

Det har vært ekstremt mange store øyeblikk. Fra å starte sin første egne butikk til det å se hvordan Anton Sport har utviklet seg fra en liten aktør til en solid merkevare med en sterk identitet. Å bygge en kultur som folk ønsker å være en del av – både som kunde og som ansatt – gjennom hårete, tydelige mål. Oppkjøpet av Sport Holding i 2015 har også vært helt avgjørende, for meg personlig og for Anton Sport som kjede.

Det har vært mange viktige milepæler i Anton Sport. Vi var først ute med nettbutikk, først ute med kundeklubb og vi satset digitalt da andre nølte. Anton Sport har beholdt den lokale sjelen i en bransje som stadig blir mer sentralstyrt. Og kanskje viktigst, og bygge et lederteam og organisasjon som tenker langsiktig, men handler lynraskt. Pandemien er også en milepæl som gikk fra frykt og helvete til himmels på kort tid. Anton Sport er en av få kjeder som har vokst videre etter tidenes opptur. 

 

Kan du si noe om utfordringene som du som leder i Anton har opplevd?

Største nedtur er de 3 årene jeg ikke har vunnet denne prisen(neida). Ledelse er ikke for de konfliktsky. Du står i både økonomiske utfordringer, strategiske veivalg og personalansvar – ofte samtidig. Jeg har stått i alt fra pandemistengte butikker til uenigheter med tidligere aksjonærer om veien videre for Anton Sport. Vi var nesten konkurs i 2008 og det var mildt sagt knallhardt å komme seg opp av gjørma.


I en tidlig fase var utfordringene ofte knyttet til vekst – å gå fra gründerdrift til strukturert drift uten å miste sjelen. Det krever både å gi slipp og å ta grep – og det krever gode folk rundt deg. Som leder er det mitt ansvar å både bremse og gasse – og vite når man gjør hva. Jeg er vel best til å gasse, og har bevist fantastiske mennesker rundt meg som holder litt igjen når det er behov for det.

 

Hva er suksesskriteriet for å bli en kremmer og hedersmann i sportsbransjen?

  1. Langsiktighet – Å ta valg som står seg over tid, ikke bare den neste måneden. 
  2. Integritet – Å være ærlig med både ansatte, leverandører og kunder, også når det butter i mot.
  3. Lederstil – Å gi folk ansvar, tillit og mulighet til å vokse. Jeg har aldri vært den som skal kunne alt selv – min jobb er å bygge team som er bedre enn meg på sine områder. Og kanskje det viktigste: å aldri glemme hvorfor vi gjør dette – følge en enkel strategi som gjør at vi når visjonen vår som gjør Anton Sport til best på Sport i Europa. (Full sortiment butikker)

Hvem har betydd mest for deg – profesjonelt?

Jeg har lært mye av mange, men jeg vil trekke frem lederkollegaene mine i Anton – de som har utfordret meg, stått i stormene med meg og vært med å bygge kulturen vår. i Anton Sport har ledergruppa en lang, lang erfaring. Fra deltid, heltid, butikksjef til i dag å ha en ledende rolle på servicekontoret. For en herlig lojalitet.


I tillegg har jeg alltid sett opp til folk som har klart å kombinere forretningssans med verdibasert ledelse – som har bygd noe som varer, uten å kompromisse med folkene sine. De finnes i og utenfor sportsbransjen. Anton Sport hadde aldri vært i nærheten av dagens vekst uten et solid eierskap med Bjørn Rune Gjelsten i spissen.

 

Hva er målsetningen din på kort sikt (1 år) og lang sikt (10 år)?

På 1 års sikt: Videreutvikle organisasjonen, spesielt på ledelse og kultur, slik at vi står enda sterkere rustet for endringene i markedet. Og samtidig sørge for at vi holder farten med større vekst enn resten av bransjen – uten å miste særpreget vårt.
På 10 års sikt: At Anton Sport fortsatt er en tydelig aktør som lukter svidd med et ekte engasjement for kundene. Anton Sport er den beste, men langt i fra den største kjeden i Europa og vi har noen butikker utenfor Norge. Personlig er målet å sørge for at organisasjonen kan stå støtt uten at jeg er involvert i alt – og kanskje gi ansvaret til neste generasjon ledere som skal komme ifra Anton og ikke utenifra. 

 

Hva er det alle morsomste med sportsbransjen – hva har gjort at du har holdt så høyt tempo i sportsbransjen i så mange år?

Det skjer noe hele tiden! Produktene utvikler seg, kundene utvikler seg, og konkurransen sover aldri. For meg som leder har det vært ekstremt givende å lede i en bransje der man både må ha teft, timing og tålmodighet. Jeg elsker konkurranse og hater å tape. Jeg digger høyt tempo. Også er det noe med kombinasjonen av prestasjon og lidenskap – de som jobber i sportsbransjen brenner for det de gjør. Det smitter – og det holder motivasjonen min oppe, selv når det går litt fort i svingene. Man er også ekstremt heldig av å ha en jobb man gleder seg til hver eneste dag 24/7/365. Skal heller ikke glemme alle de flotte menneskene man har møtt på veien, og ikke minst alt man har fått oppleve "live" av store idrettsøyeblikk. 

 

Hva betyr prisen for deg?

Det er en stor ære. Ikke fordi jeg personlig trenger et diplom på veggen – men fordi det anerkjenner en reise som har vært drevet av mye mer enn bare tall. Prisen handler for meg om kultur, verdier og langsiktig ledelse i en bransje som ofte kan virke kortsiktig. Og den gir meg en mulighet til å løfte frem alle de som har vært med å bygge Anton – for det er aldri én person som skaper suksess alene. Anton er et skoleeksempel på team arbeid.

 

Er det noe annet du ønsker å si sånn på tampen?

Jeg ønsker å takke juryen som endelig var våkne på jobb og gav meg prisen. Nok Snakk 


Juryens vurderinger av de nominerte og hvorfor Morten Borgersen er Årets Sportsbransjeprofil

Årets Sportsbransjeprofil er en person som mange i sportsbransjen har et forhold til. Personen har jobbet seg opp «fra gulvet» til å bli en sterk og synlig leder. Personen har vært målbevisst, strukturert og bygget opp et team personen benytter alle anledninger til å løfte frem. Han setter sine sentrale medarbeidere og ansatte høyt.

 

Årets Sportsbransjeprofil er ikke redd for å stikke seg frem i media eller i større fora. Han stiller alltid opp, og det er ingenting som heter «for tidlig» eller «for sent» på dagen for ham. Han har alltid stått for kvalitet sammen med godt kremmerskap og er en tydelig stemme i bransjen vår som vet hvor han vil og hva han er god for.

 

Sportskjeden han leder vokser mer enn noen annen, der sterke merkevarer selges til kunder som er opptatt av kvalitet til riktig pris.

 

Årets vinner har vært nominert til denne utmerkelsen flere år, og i år har juryen konkludert med at tidspunktet nå er riktig.

 

Mye mer kunne vært sagt om Årets Sportsbransjeprofil, men det får være nok snakk!

Tilbake
 

Vellykket Sportsbransjedag!

 
Ny vekst hos Sportskjedene
 
KI på grønn resept under Arendalsuka!
 
Bli med Innovasjon Norge til DACH
 
Active Brands kjøper 51 % av aksjene i House of Hygge