Foto: Aclima
Innovasjon Norge har lansert et nytt eksportprogram som skal hjelpe norske friluftsmerker med å vokse i de tysktalende markedene Tyskland, Østerrike og Sveits (DACH-regionen). Målet er ambisiøst: 50 prosent vekst innen 2030.
Flere norske merkevarer innen sport og friluft har allerede etablert seg i DACH-regionen, men potensialet er fortsatt stort. Programmet er utviklet i tett dialog med merkevareaktørene selv, og tar utgangspunkt i deres behov og erfaringer.
– Programmet er tuftet på konkrete behov og ønsker fra merkevarene, og skal bidra med både kunnskap, kontakter og økt synlighet, sier Gunnhild Brumm, direktør for Innovasjon Norge i DACH-regionen.
Programmet startet med to digitale samlinger i juni. Det første webinaret tok for seg markedsdata og forbrukerinnsikt i DACH-regionen, med bidrag fra blant annet ISPO. Det neste webinaret har fokus på digital markedsføring og salg, med temaer som AI, sosiale medier og annonsering – alt tilpasset friluftssegmentet og forholdene i tysktalende markeder.
I løpet av høsten får deltakerne tilgang til et bredere spekter av aktiviteter, blant annet:
– Vi ønsker å skape en plattform der norske merker samarbeider, deler erfaringer og bygger kunnskap sammen. Det er en forutsetning for å lykkes i krevende eksportmarkeder, sier Matthias Aßmann, prosjektkoordinator i Mandel Consulting.
Initiativet gjennomføres i samarbeid med Sportsbransjeforeningen, Norsk Industri og Team Norway, og bygger på innsikt fra norske merkevarer med erfaring fra DACH-markedene.
– Vi vet at det nytter – men det krever tilstedeværelse, relevans og lokal innsikt. Derfor kombinerer vi datadrevet innsikt med målrettet relasjonsbygging, sier Anita Kari Solheim Pieper, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.