Pål Olimb går av etter 12 år som daglig leder i Alfa

 

 

Pål Olimb har jobbet med Alfa i 25 år og ledet det i snart 12 år. Nå er han klar for å overlate styringen til nye krefter. Han overleverer da et Alfa Sko AS som leverer tidenes beste omsetning i 2022. Veien videre for Olimb er enda ikke lagt, men heldigvis vil han fortsette på eiersiden i Alfa, en stund til.

 


Pål Olimb har i hele sin periode som sjef, klart å få Alfa styrket gjennom ulike turbulente og utfordrende perioder. Han har vært en foregangsmann for innovasjonssamarbeide og kunnskapsdeling på tvers av merkevarer og banet vei til glede for hele sportsbransjen.

Olimb har et unikt nettverk i den skandinaviske sportsbransjen, så norsk sportsbransje håper på å få glede av hans bransjekunnskap i mange år til. Men, som sjef for Alfa er ingen tvil om at han nå gir seg, og det på topp. Selv i tøffe tider som nå, så leverer Alfa tidenes beste omsetning i år.


– Hele bransjen opplever press på omsetning og marginer om dagen, men selv om det er tøft, så leverer Alfa i 2022 tidenes beste om setning – det er jeg stolt av. Vi har vært gjennom noen runder med både omstilling og deretter corona - de sist 10 årene ha vært en fantastisk spennende reise, forteller Olimb, som nå ønsker han å gi roret til nye krefter.

Fortsetter på eiersiden

Pål Olimb fortsetter i styret og som eier. Det håper han vil gi en overgang som er bra for Alfa.


– Vi har lagt opp et løp som jeg tror er bra for selskapet, og jeg blir med så lenge det har behov for meg. Vi vet jo ikke hvor lang tid det vil ta å finne en ny leder, derfor startet vi i god tid. Jeg ønsket å trappe ned ved fylte 62, da innså vi at det var på tide å planlegge for det.


Hva har vært de store høydepunktene i din tid i Alfa?

– Den utviklingsprosessen vi gjorde frem til vi relanserte Alfa med ny identitet og ny designprofil i 2014, det var en utrolig spennende tid.

Både eiere, ansatte og eksterne jobbet veldig grundig og godt i flere år, det var en spennende prosess. Høydepunktet var hvor godt dette ble mottatt i 2014. Vi ser av regnskapstallene fra 2015 at det deretter bare har gått oppover. Vi har vokst fra 50 – over 200 millioner siden 2015.

Å få lede denne reisen har vært utrolig spennende.


At vi har med eiere som Møllerfamilien har gitt oss soliditet og trygghet, noe som har gjort at vi har kunnet ta noen modige beslutninger.


Innovasjonsprosjektet Xplore, de nye støvlene og bindingssystemet vi har utviklet sammen med Rottefella, har også vært fantastisk morsomt å få være med på. Her har jeg vært både initiativtager og fødselshjelper for et utviklingsprosjekt som vi jobbet med i mange år.

Dette er den største innovasjonen som er gjort innen langrennssporten på over 30 år.

Ringen er sluttet

Noe av grunnen til at vi måtte gjøre en stor omstilling i Alfa for ca 12 år siden, var at vi i 2010 mistet kontrakten på M77 Marsjstøvler til Forsvaret. I fjor tok vi tilbake denne kontrakten med Forsvaret, det vil jeg også trekke frem som høydepunkt.

Ringen er på en måte sluttet. Vi hadde fått skuta på rett kjøl, og vi var de eneste som klarte å levere på kvalitet av alle tilbyderne. At vi tok tilbake kontrakten har en stor verdi.

Kontrakten med Forsvaret utgjør ca. 20 % av omsetningen for Alfa, det er også noe av grunnen til at selskapet fortsetter å vokse i 2022.

Gode utsikter for sport og friluftsliv

Pål Olimb er ikke bekymret for sportsbransjen i en tid med trangere økonomi for veldig mange. Han ser sportsbransjen som mot-syklisk, slik den har vist seg i tidligere krisetider.

 

– Dyre ferier er noe av det mange kutter ned på når bunken med regninger vokser, da vil folk ut. Så litt tøysete sagt og spesielt for oss i sportsbransjen, så er ikke de største konkurrentene våre andre skomerker, det er Vingreiser og Tui, avslutter Pål Olimb med et smil.

Tilbake
 

Aclima arrangerer «Aclima Xpedition» i forbindelse med Finnmarksløpet 2023

 
Ny Country Manager for Fenix Outdoor Norge AS
 
Nytt digitalt verktøy til både sykkeleier og -forhandler
 
Ny sjef for XXL i Norge
 
Fra leserundersøkelsen av SPORT