Nordmenn hamstrer turutstyr

Mange gjør seg klare til Norgesferien i år. Det er ingen tvil om at reise til naturmål i eget land er årets sommerferieplan for mange i år. Leverandører og Sportsbutikkene bekrefter kraftig vekst i salget av alt innen turutstyr.


-Aldri før har vi solgt mer turutstyr så tidlig, og trenden er helt klar, i sommer skal vi være aktive og ha det gøy, vi skal på tur både til vanns og til lands.

Vi har veldig stor økning i tradisjonelt turutstyr, og med ekstra suppleringer av varer fra kjente merkevarer som Helsport, Bergans, Nemo, Mountain Hardware, Coleman med flere, er vi trygge på at vi skal kunne levere full pakke til turglade nordmenn gjennom hele sommeren, sier André Sørensen, sjefen for XXLs norske butikker.


Det som er veldig gøy å se, er at vi har mer enn firedobling i salg av campingtelt, som klart tyder på at nordmenn ikke bare skal til fjells, men også være aktive turister i eget land. Denne trenden står også godt i stil til salget av varer innenfor aktiviteter som fiske, vannsport osv. hvor vi ser god utvikling – i tillegg til frisbee golf som er en av «sommerens hits», sier Sørensen.

Vannsportleker fra Sune Sport AS.

LES OGSÅ: Vekst i lavterskelidretter


Varene revet bort

Gabi Telwest, eier av Ute depot AS, importør av utstyr til friluftsliv, forteller at varene har gått ut mye fortere enn noen gang før.


– Etter første Corona-stoppen tok salget seg raskt opp igjen. I år vil kundene våre ha varene raskere og tidligere enn før, mens utfordringen vår er å skaffe nok varer og at leveranser og transport av spesielt elsykler, har gått saktere på grunn av Corona-krisen. 

Selv om de fleste fysiske butikkene var stengt en stund, så er inntrykket vårt at den enorme etterspørselen etter produktene innen tursegmentet har kompensert for tapet. Vi tror at når utenlandsreiser må avlyses og folk får refundert penger fra planlagte flyreiser, har mange et behov for å unne seg noe ekstra til en annerledes ferie i år.

Det blir spennende å se hvordan utviklingen blir. Vi tror det er en boom nå og at det vil flate ut. Kjøpekraften vil gå litt ned og markedet vil bli mer mettet på turutstyr. Men dette har vi sagt i flere år, likevel øker salget, så vi får se, sier Gabi.

Komfort på tur

Norge er et særegent marked når det gjelder turprodukter. Gabi forteller at Norge er det landet i verden som selger flest Exped stol-kit til liggeunderlagene – stropper og trekk som gjør underlaget til en komfortabel stol.


– Det viser at vi er et folk som liker å ha det koselig på tur.



Tro på ny kjøpegruppe

Cirdan, som blant annet selger Sea to summit har hatt en kraftig omsetningsøkning de tre siste årene. I 2019 omsatte selskapet for 52,5 millioner kroner, og 2020 ser så langt ut til å passere fjoråret.


– I år har salget økt kraftig, spesielt etter påske. Vi forventer å lande på ca. 60 millioner. Økningen er spesielt stor i Norge, men Sverige og Finland har også gått opp, sier sjefen i Cirdan, Arne Aaraas Pedersen.

– Friluftsliv har fått en boost i disse koronatider. Det blir Norgesferie i sommer for de fleste, og da lokker turer i marka. Vi tror denne trenden vil holde seg fremover. Det er mange som ikke har tatt en fjelltur eller fisketur på noen år og som kanskje har fått barn som er i passende alder, så vi tror det kommer en kjøpegruppe av nye entusiaster, legger han til.

Tilbake
 

Alpinlandslaget har signert avtale med Nike

 
20 milliarder til å sikre handel
 
Konkurransetilsynet varsler om mulig inngrep
 
Bli en plogger!
 
Amer Sport vokser videre på Snø