Tema

Vekst i lavterskelidretter

Flere butikker og leverandører i sportsbransjen opplever økende interesse for rimelig utstyr til gratisaktiviteter i det fri. En av årsakene er en økning i private initiativ, ofte med støtte fra uavhengige krefter som Sparebankstiftelsen,  som setter opp frisbeegolfbaner, utebordtennisbord og andre parkapparater. Sune Sport AS er en av aktørene i sportsbransjen som opplever positiv vekst i dette markedet. Nå selger de flere «sommerartikler» gjennom hele året, enn noen gang tidligere.


Det er en vinter preget av grønne enger i lavlandet, et vinterklima de fleste i sportsbransjen ikke setter spesielt stor pris på. Men mange parker og friluftsområder er i bruk, selv om det ikke er et snøfnugg å se.


– I vårt segment vokser markedet og været har vært på vår side i vinter. Vi selger frisbeegolf i et antall vi aldri har gjort før, sier Sune Wentzel som etablerte Sune Sport AS i 1996, og som selv er 6 ganger verdensmester i frisbee.


Sune Sport AS er en distributør av en mengde ulike actionsportleker for hager og parkanlegg. I løpet av de siste årene har de ryddet litt opp i vareutvalget og spisset varer og drift inn mot tre hovedkategorier rettet mot sportsbransjen – frisbeegolf, dart og bordtennis. Det har vist seg å være en god strategi for distributøren.

Øker i sportsbransjen

Nå lagerfører distributøren til enhver tid det meste man trenger innen de tre hovedkategoriene. For den delen av driften som retter seg mot sportsbransjen, har Sune Sport AS en omsetning i året på 30 millioner kroner.


– Før drev vi på enda bredere, men nå har vi satset på disse tre kategoriene, og bygd oss sterke der. Vi har en omsetning på i overkant av 30 millioner med disse produktene som sikter direkte inn mot sportsbransjen, sier Sune.

Aktiv fritid

Sune Sport selger til de fleste sportsbutikker i Norge. Norge er hovedmarkedet deres, men de leverer også mye til Sverige i tillegg til noe eksport til Mellom-Europa.

Kvalitet selger

For omtrent 3 år siden startet distributøren med et bordtennismerke som var godt etablert blant entusiaster, men lite kjent i Norge. Det var ingen dum satsning for selskapet. Innen sine tre satsingsområder, har det vært avgjørende for veksten å levere skikkelige produkter.


Distributøren selger produkter som man lett kan få tak i gratis eller billig gjennom en rekke mer eller mindre seriøse salgskanaler. Men, hvordan skiller man kvalitet fra billigere kopiprodukter?


– Innen både dart og bordtennis er det en kort læringsvei til du finner ut av hva som er kvalitet, selv om det aldri er snakk om veldig dyre produkter, sier Sune.

Frisbeegolf er vekstvinneren

Utbyggingen av nye frisbeegolfbaner er en naturlig årsak til veksten.


– I 1985 var det 2 baner i Norge, nå er det 250 baner og vi forventer at det i løpet av året vil blir ca. 300 baner. Dette har gått litt under radaren for veldig mange. Men, for de som har sportsbutikk i nærheten av baner og parker, har det vært god butikk, forteller Sune, som både prosjekterer baner og selger utstyr.

Fenomenal vekst

XXL er blant sportskjedene som tilbyr et bredt utvalg sportsartikler innen disse sportene. 


– Frisbeegolf er den sporten der utviklingen har vært fenomenal de siste årene. Vi har aktive utøvere i våre varehus som virkelig har satt oss på kartet som stedet å gå uansett om man er nybegynner eller erfaren, forteller Anders Kjellén, retail director Europe hos XXL. Det som er spennende med frisbeegolf er at det er for alle aldersklasser. Det favner virkelig brett noe som gjenspeiles tydelig i salgsutviklingen.

At det de siste årene, har kommet mange nye baner over hele Norge hjelper selvsagt også mye. 


Distributøren selger godt over 100.000 frisbee i året. Og Norge er blitt verdens 5. største nasjon i antall baner i frisbeegolf.

På verdens basis er det over 8500 baner, fordelt på 65 land. Ifølge denne offisielle statistikken vokser dette markedet med ca. 20 prosent i året. USA er desidert største nasjonen innen denne idretten.

I Norge er sporten registrert under Norges Amerikanske idretters forbund, NAIF. Her er det registrert 64 klubber innen disksport/frisbeegolf, med 2.500 aktive medlemmer. Medlemsklubbene arrangerer blant annet Norgescup (NC) og NM i diskgolf, Ultimateserie (US) og NM i ultimate og NM i Pargolf.

Bare på lek

Det er også veldig mange driver med dette som bare lek og hobby. Frisbeegolf er en lavterskelidrett. Man trenger hverken registrere seg eller ha noen form for grønt kort. Dette kan man gjøre akkurat når man måtte ønske selv.

Noe for alle

Du kan kjøpe en frisbee for 150 kr og spille gratis på hvilken som helst bane. Banene ligger godt spredt utover hele landet, og ifølge Sune ligger verdens nordligste bane i Hammerfest.

Taket er ikke nådd

I Norge har vi hatt samme vekstrate som Finnland, men tradisjonelt sett ligger vi henger ca. 4 år etter. Nå har Finnland ca. 650 baner og det er blitt den nest største aktiviteten i Finland.


– Veksten vil nok ikke fortsette på samme måte i all fremtid, men at veksten vil fortsette i hvert fall 4 til 5 år til er vi ganske sikre på, sier Sune.

Sune tror grunnen til at de opplever vekst i disse lavterskeltilbudene er at de treffe en gruppe av befolkningen mange idretts- og aktivitetsgrupper sliter med å nå.


– Vi treffer også de som ønsker en aktivitet på tvers av alder. Frisbeegolf kan både mor og sønn godt kan spille sammen, sier han.

Nå har Sune Sport 7 heltidsansatte som kun jobber med disse kategoriene. Han mener de har produkter som favner alle, og at artiklene er god bonus for sportsbutikkene. Produktene er rimelige i innkjøp og rimelig for sluttbruker.

 

Tilbake
 
Nyheter

Slik blir kontantstøtten for bedriftene

 
Uro og økonomiske bekymringer
 
Bransjenytt
Nike har en plan for driften under COVID-19-krisen
 
OutDoor by ISPO 2020 er avlyst
 
Februar ble en sterk måned for sportsbutikkene