ISPO 2025 – Tilbakeblikk og refleksjoner

ISPO er for lengst over. Etter 55 år i München flyttes ISPO til Amsterdam i 2026. Norsk Sportsbransjeforening var også i år til stede under ISPO München, og opplevde som de fleste andre at messen har endret seg kraftig de siste årene. De største kjente merkevarene som Adidas, Nike, Puma, Northface og Patagonia var ikke til stede. Noen av de nevnte har ikke vært der på mange år. De gigantiske messestandene er borte. Men det er likevel et mylder med folk til stede som bruker messen aktivt. ISPO har også utviklet en rekke fagseminarer fra ulike scener. ISPO Retail Club ble lansert med paneldiskusjoner om fremtidens detaljhandel med bransjeledere samt en sterk prioritering av detaljhandelens behov.



Sportsbransjen.no møtte Salgssjef i Drytech, Kyrre Jonassen og spurte hvordan de opplevde å delta på årets ISPO.

-Vi ble overrasket over antall besøkende. Selv om vi merker at en god del av de «faste, store aktørene» uteble, var messen god for oss. En betydelig mindre deltakelse fra merker i Scandinavian Outdoor Group. Det var mindre annonse selgere og «tidstyver». Til tross for alt dette leverte SOG et godt produkt til de besøkende. Baren vår er som bestandig et knutepunkt og de ansatte i baren leverte som vanlig, et stor smil og god service. REAL Turmat sjokoladen, dyppet i kaffe trekker folk.

 

-Vi bruker ISPO til en møtearena for etablerte kunder og nye. Dette gjør at vi sparer mye reisekostnader og ikke minst miljøet, men også ruster oss for en større eksport. Det er også en glimrende mulighet til å vedlikeholde og utvide nettverket vårt.

Hvordan endte ISPO for dere?
-Vi kan oppsummere messen som bra for oss! Flere nye kunder og en potensiell ny stor kjede, som vi nå forhandler med.  Aspektet med å si at messen var lønnsom har flere perspektiver.  En ting er å måle dette i konkret ny business eller gjennomførte kundemøter med etablerte, men det å vise seg som merkevare over tid i en bransje som har store svingninger, er også noe vi må ta med.

 

ISPO München var en god del større for bare noe år siden. Hva tror du er årsaken til at det er færre deltagere nå?
-Det er nok flere årsaker til dette, men det er jammen ikke billig å delta på messer. En ting er selve messekostnaden, men transport, overnatting og alt som hører med, drar virkelig på totalen. For mange er også forhåndsperioden gjennomført.  I tillegg har av de store utstillerne/distributørene store showrooms, hvor de mest attraktive kundene allerede har vært.  Dette skal jo regnes hjem… Det handler vel om å klare å gjøre denne typen messe attraktiv for både utstillere og besøkende. Mislykkes man på en av delene, blir det litt som: høna eller egget…

 

Hva tenker du om at ISPO flytter til Amsterdam til neste år?
-Er veldig positiv til det, men det blir jo litt rart at ikke noen av disse messene er i Tyskland lengre. Vi er allerede påmeldt for både ISPO Amsterdam og Riva Del Garda og ser veldig frem til det. Det skader ikke å prøve noe nytt. Det heter seg vel: prøver man ikke noe lytt, lærer man ikke noe nytt.

Når det er sagt, så er det mange utstillere som har meldt seg på (SOG), og vi får tilbakemelding fra flere av våre kunder som ikke kom til München, som skal både til Riva og Amsterdam. Vi gleder oss og ser frem imot det.

 

Hvor viktig er ISPO for dere?
-For oss som ønsker å utvikle eksporten, er dette en veldig fin arena for å møte potensielt nye kunder, men også en viktig arene for å gjennomføre møter med eksisterende kunder. ISPO har over tid gjort at vi i stor grad har utviklet nettverket vårt, det er vi veldig takknemlig for. Jeg tror de aller fleste ønsker en internasjonal møtearena, uavhengig av hvordan strukturen på dette i fremtiden vil bli.

 

Hvilke markeder er særlig viktig for dere å møte under ISPO messen? (Tyskland, Italia, Norge, andre?)
-Vi prioriterer like hard alle markeder vi satser i. For oss er distribusjonsutvikling både innenfor eksisterende hvor dette er aktuelt og potensielt nye vi prioriterer. På ISPO har vi hatt størst nedslagsfelt på de nordiske og de sentral europeiske landene, men det er gøy å merke seg at interessen for våre produkter brer seg stort.  I dag er det 26 land, som nyter våre REAL produkter.

Martin Kössler som er eier og leder av Huginbiz har jobbet med og for ISPO i en årrekke, og legger blant annet til rette for at nordiske leverandører og forhandlere får gode opplevelser under ISPO. Vi stilte ham noen spørsmål etter at ISPO akkurat var ferdig.

 

Hvordan opplevde du ISPO totalt i år?

-Jeg tipper det var rundt 15 000 besøkende i år. Jeg har ikke fått tallene enda. Første dag var ok, andre dag var veldig bra med mange besøkende og godt trykk på messen, mens den siste dagen var som alltid litt roligere. Mange av de store merkevarene har ikke vært til stede de siste årene men de som er litt mindre har vært desto mer fornøyd de siste årene. Fra Norge er Drytech et godt eksempel på en utstiller som har hatt kjempebra business under ISPO både i 2024 og 2025. Også Bergans og Viking var fornøyd. Seminarprogrammet er helt rått, men det kommer dessverre litt i skyggen til selve ISPO messen men verdien av all kunnskapen som formidles fra alle scenene på ISPO er fantastisk. ISPO er fortsatt verdens største bransjemesse med over 100 000 m2. Jeg synes det er synd at alle fokuserer på- og sammenligner de siste årenes messe med hvordan ISPO var for 10 – 15 år siden og «..ser glasset som halvtomt..». De som vil, gjør fortsatt god business på ISPO. Det var drøyt 1400 utstillere i år, men de aller fleste er selvsagt i «Sourcing». Det var cirka 30 bedrifter fra Scandinavia denne gangen.

 

Hva tror du er årsaken til at det er færre deltagere nå?

-Det er en kombinasjon av flere ting, men en av de viktigste og kanskje mest uheldige er datoen. Det er allerede nesten en meter snø i alpene, da er det ingen skiforhandlere som drar fra butikken. I USA ferierer man Thank’s Giving. Mange av de store tekstilmerkene har dessuten sin pre-order deadline før ISPO

 

Hva tenker du om at ISPO flytter til Amsterdam til neste år?

-Det blir et friskt pust med miljøbytte til Amsterdam. Motvinden i tysk industri preger hele Tyskland og skaper negativitet. Amsterdam blir mindre vintersport men mer lifestyle. En omstart vil gi et nytt og mer positivt mindset. Amsterdam har en veldig internasjonal mentalitet, english-first språk og enklere logistikk. ISPO forsøker å lage en global messe for sportsbransjen en gang i året. Det kan bli mulig i Amsterdam. Ikke for skisport men for sport og sportsmote i all hovedsak.

 

Kommer dere (HUGINBIZ) til å jobbe med ISPO i Amsterdam?

-Ja, vi startet allerede å forberede oss i september. Jeg er «Self Elected Chairman of The ISPO Exhibitor Advisory Counsel”. Vi kjenner de nye hovedeierne godt, siden vi allerede jobber med de på “International Running Expo” som forøvrig vil bli en integrert messe til nye ISPO Amsterdam. Det blir en stor Scandinavian Village på 1500 m2 med bra plassering I den beste hallen. Det er allerede over 30 brands som har meldt seg på.

Bergans Of Norway var en av merkevarene som var tilstede med stand, og vi spurte Administrerende Direktør, Silje Ree om deres deltagelse.

-Jeg prioriterte selv ikke å delta på ISPO i år. Vi hadde stand der, men vi fant ut at veldig få av våre eksisterende og potensielle nye nøkkelkunder skulle delta, så da stilte vi med en enklere stand og færre folk (kun det tyske salgsteamet). Jeg har ikke fått snakket skikkelig med salgsteamet, så vet ikke helt hvordan de syntes det gikk. Men her er noen betraktninger om ISPO fra min side.

 

Hvorfor bestemte Bergans seg for å stille ut på ISPO München 2025?

-ISPO har alltid vært mer enn en messe – det er en pulsmåling for bransjen vår. For Bergans handler det å være der om å bidra til dialogen om hvor utendørsbransjen er på vei. Vi tror fremtiden til denne bransjen avhenger av mot – mot til å innovere, ta ansvar og omdefinere vekst på en bærekraftig måte. ISPO gir oss en scene for å dele den visjonen og knytte kontakt med andre som ønsker å lede meningsfull endring.

 

Når vi vet at dette blir den siste ISPO-messen i München, i hvert fall foreløpig, hva er dine forventninger til arrangementet?

-Jeg forventer at det vil være fylt med både nostalgi og fremadrettet energi. München har vært hjemsted for så mange viktige øyeblikk i bransjen – og denne siste utgaven føles symbolsk. For meg handler det om å feire det vi har bygget sammen, samtidig som vi retter blikket mot fremtiden. Jeg håper vi alle forlater ISPO i år med fornyet energi og en klarere følelse av formål for hva som kommer videre.

 

Alle vi i bransjen har opplevd ganske mange messer i München. Hvilke minner forbinder du med ISPO? Hvor trist er du over å se det forsvinne?

-Noen av mine beste minner fra ISPO er de spontane øyeblikkene – de ekte samtalene, den delte ambisjonen, begeistringen rundt nye ideer. München har vært en arena der bransjen vår kom sammen for å utfordre seg selv og utvikle seg. Så ja, det er litt tristhet. Men mer enn det, det er takknemlighet og en tro på at ISPOs ånd vil leve videre uansett hvor vi møtes neste gang. Stedet betyr mindre enn tankesettet.

 

Hva synes du om den nye messelokasjonen i Amsterdam?

-Jeg synes det er et spennende trekk. Amsterdam gjenspeiler kreativiteten, åpenheten og det internasjonale perspektivet bransjen vår trenger å omfavne. Jeg håper den nye omgivelsen oppmuntrer oss til å tenke nytt om hva en messe kan være: mindre om stands og visittkort, mer om formål, partnerskap og innvirkning. Hvis München var grunnlaget, kan Amsterdam være laboratoriet for fremtiden. Det er et skifte vi ønsker fullt ut velkommen.

 

-Vi kommer til å delta neste år i Amsterdam. Dette er jo en viktig arena for oss for å komme i kontakt med nye kunder og forstå hva som rører seg i bransjen. Spesielt mtp den internasjonale ekspansjonen vi nå er i gang med.


Tilbake
 

ISPO 2025 - Grunnlag for videre utvikling

 
God påmelding til On Snow
 
Fotballen tar plastgrep - lanserer nytt miljøfond
 
Naturkompaniet i Lillehammer vinner pris for årets julefasade
 
Lansering av OL kolleksjon