Foto: Vær

Foto: Vær

Det finnes ikke dårlig Vær

Folkene bak den nye merkevaren Vær® mener det finnes for mye dårlige klær og tekstilprodukter. Norsk Sportsbransjeforening er ikke seine om å takke ja til en skitur hvis anledningen byr seg. Tidlig en morgen møter vi mannen som er satt til å drive Eker Group sin nye satsning på friluftsutstyr til en skitur i den snøtunge Nordmarka.



Teamet bak merkevaren Vær® tenker forfriskende nytt i møtet mellom produkt og kunde. De vil fjerne fordyrende mellommenn, ta brukerne med inn i designfase, og ta produktansvaret i hele produktets levetid. Med innovative produkter og ny forretningsmodell, ønsker de å lede omstillingen til sirkulær praksis innen frilufts bransjen.

 

-Det høres kanskje heftig ut for en ny og liten aktør som oss, men det er nettopp det som gjør det mulig, sier med-grunder og daglig leder, Henrik Sollie. Med klar referanse til tur og friluftsliv fortsetter han: -Her er det vi med lettest sekk som må og vil lede an.

 

Han snakker om kommende krav fra myndighetene som gjør at tekstilprodukter må designes med andre hensyn, og at eksisterende lineære forretningsmodeller vil måtte fases ut til fordel for en sirkulær praksis. Norsk Sportsbransjeforening samarbeider med NF&TA for å forberede bransjen på omstillingen, der problemstillingene reparasjonstjenester og salg av brukt utstyr forsøkes finne gode- og lønnsomme løsninger til.

 

-Opp i alt det kompliserte snakket rundt bærekraft som vi har blitt pratet døve på det siste 10-året, så er det i bunn og grunn ikke så forbanna vanskelig. Vi må tenke slik de gjorde når de lagde ting for 100 år siden, samtidig som vi ser 100 år frem i tid, sier Henrik. -Våre forfedre visste hvor råvarene kom fra, vurderte hvorvidt det de lagde var verdt innsatsfaktorene, og gjorde seg flid så tingen skulle vare lenge. De kunne også reparere ved behov. Forskjellen er at produktene våre ikke blir i slekta. Derfor må vi sørge for å knytte brukeren så tett til oss som overhodet mulig, forteller Henrik Sollie.

 

Synes du sa det ikke var så komplisert?

-He-he.. ja, det er ikke komplisert. Men du må evne å tenke visjonært og være endringsvillig. Vi har jo ikke noe valg. Tilpasser vi oss ikke kommer vi ikke til å overleve. Dette gjelder jo også i et større perspektiv, og det haster, sier en entusiastisk Henrik Sollie.

 

Hvor lang tid mener du bransjen har på å omstille seg?

-Vi som designer og tilvirker utstyr står nå midt i det. Forhandlerledd som skal handle til lager, bør begynne å tenke på hva kunden vil etterspørre om noen år. Hvis ikke kommer innføringen av digitale produktpass til å treffe som en hammer, og det tror vi kan skje for tekstilvarer allerede i 2028. Fra et konkurranseperspektiv så må andre aktører gjerne sitte på gjerdet så lenge de vil, men for at våre tiltak skal få betydning, så ønsker vi at en hel bransje går fra ambisjon til aksjon umiddelbart, understreker Henrik.

 

Hvorfor mener du at digitale produktpass vil være så avgjørende?

-Det blir en game-changer da det har en trippeleffekt. I direkte tilknytning til produktet vil du se klimapåvirkningen av ditt kjøp. Da vil selv klima-etternølere kjenne på skammen i å velge et dårlig produkt. Merkevarene kan ikke lenger bedrive grønnvasking, og kvalitet blir kvantifiserbart. For det tredje er det naivt og tro at myndighetene ikke vil følge opp med en miljøskatt på dårlige produkter, fortsetter han.

 

Flere av våre medlemsbedrifter sier at det er krevende å finne lønnsomhet i sirkulære forretningsmodeller. Man kan også lese om at det er et sprik mellom hvor viktig forbruker sier bærekraft er for de, og hvordan de faktisk handler. Dere er ikke redd for at det vil ta tid å bygge lønnsomhet i deres modell?

– Sportsbransjen henvender seg til en bred målgruppe, men friluftsfolket er allerede overmodne for produkter som kan hjelpe de å redusere egen miljøbelastning. Dette er også en høyt utdannet målgruppe som er grundig lei merkevarenes grønnvasking. Friluftsfolk forstår betydningen av ‘sporløs ferdsel’ som handler om at naturen skal være like fin når vi forlater den, som da vi tro inn i den. Et minimalt fotavtrykk er noe vi også etterstreber når vi lager utstyret som skal være med oss ut på tur, avslutter en svært entusiastisk Henrik Sollie

Tilbake
 

Meld deg på Sportsbransjedagen 2024 før 25.mai til Early Bird priser!

 
OutDoor by ISPO 2024: München venter på deg!
 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.