Foto: Skogstad

Foto: Skogstad

Sportskjedene vokser igjen

Norsk Sportsbransjeforening, som samler inn netto omsetningstall fra XXL, Sport Holding, Stadion, Obs! og Stadium Outlet melder om en samlet vekst blant sportskjedene med 3,6 prosent. Det er en stund siden sportskjedene kunne rapportere om vekst, det skyldes selvsagt markedsforholdene, men også at antall butikker er betydelig redusert de siste årene.



-Etter pandemien har det vært sjeldnere mellom hver gang sportskjedene har rapportert vekst. Det var riktignok vekst i første kvartal 2023 mot samme tid året før, men bortsett fra det kvartalet har det vært svakere innrapporterte tall enn foregående perioder siden pandemi-årene. Etter mange år med sterk vekst blant sportskjedene og noen elleville kvartaler under pandemien, endte korreksjonen etter pandemien kraftigere enn de fleste i sportsbransjen så for seg. Nå håper- og tror sportsbransjens faghandel at trenden er i ferd med å snu, sier Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening som samler inn omsetningstallene fra sportskjedene.

 

Betydningen av færre butikker

-I 2018 rapporterte sportskjedene salgstall fra 668 butikker. Per utgangen av 2024 var antall butikker 560. Selv om nett-omsetningen har økt blant sportskjedene den tiden, er antall reduserte utsalgssteder kraftig redusert. Det gir utslag i salgstallene, påpeker Trond Evald Hansen.

 

Privat økonomi
Nordmenn med banklån kjenner fortsatt den høye renten på kroppen. Selv om de fleste har jobb og har hatt gode lønnsoppgjør, har mange en krevende privatøkonomi. Økte matvarepriser, høye strømkostnader og generell prisøkning gjør levekostnadene høye. Det usikre makrobilde bidrar til at nordmenns sparing øker igjen, det påvirker naturligvis det generelle forbruket.

 

Mild, snøfattig og kort vinter ga lavt skisalg

-Det er godt kjent at været påvirker sportsbransjens omsetning. Det sentrale østlandet er motoren i sportsbransjen, og vinteren var hverken blant de mest snørike eller kalde. Det påvirker blant annet skisalget. Langrennsmarkedet beregnes ned ca 20% mot fjoråret, og vi har aldri rapportert så lavt salg av langrennsski som sist vinter. Alpinmarkedet er også nokså kraftig redusert fra tidligere år, og aller mest lider randone-markedet. Likevel vokste sportskjedene.

 

Tidenes løpsbølge

Det er en kolossal løpsbølge om dagen og løpssegmentet fortsetter veksten. Kombinasjonen med en mild og snøfattig vinter og en tidlig vår har i stor grad bidratt til den kraftige veksten på salg av løpesko og løpeutstyr. Nordmenn er kjent for å bruke penger på sportsutstyr og terskelen for å kjøpe avanserte (og kostbare) løpesko med karbonplater og hypermoderne dempingsmaterialer er lav. Vi ser at unge menn og kvinner samler seg i løpegrupper og løper sammen. Mosjonsløper-bildet fra forrige løpsbølge har endret seg fra en middelaldrende mann til at løper-boomen blant yngre kvinner har eksplodert. De store marathonkonkurransene rundt om i verden meldes og være utsolgt, og arrangørene kunne fylt opp kvoten sin to ganger. Verdens største løpekonkurranse som nettopp ble avviklet, Holmenkollstafetten med sine 5000 lag og 75 000 løpere, ble også utsolgt. Men viktigere enn å delta i konkurranser virker Tiktok og Instagram begrepet «slow running» å bety. Når trendy unge kvinner kjøper moderne løpesko, skal det også løpes med drikkevest, sportsbriller og teknisk løpetøy. Sportsbransje- og løpslegender har ikke sett maken til interesse for løp noen gang, dagens løpsbølge slår alle tidligere løpsbølger. Bransjen melder om at det kan være vanskelig å fylle etterspørselen etter en del skomodeller som koster mer enn 2000 kroner.


– Sport, friluftsliv og aktiv fritid står sterkt i den norske befolkningen. Sportsbransjeforening er glad for at mange nordmenn velger å være fysisk aktive. Vi gleder oss over de som har benyttet seg av alpinanleggene, langrennsløypene i viner og som nå sykler og løper eller trekker ut i skog og mark med telt, sekk og fiskestang, sier Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening

 

God inngang på sommerhalvåret

Andre kvartal vi er godt inne i, ser så langt lovende ut for sportsbransjen. Alt tyder nå på at det er god tilgjengelighet på stort sett de aller fleste sykkelmodeller til norske syklister og at sykkelsesongen er veldig godt i gang. Sykkelverkstedene melder om rekordbesøk fra syklister som vil fikse sykkelen til sommeren. Den nevnte løpskategorien selger godt, og bransjen tror at mange vil feriere i Norge i sommer og bruke den fantastiske naturen som finnes både til fjells og ved kysten. Det er god tro på at også den store frilufts kategorien hever seg frem mot sommerferien.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2023, sto sportskjedene for halvparten av alt salg av sportsutstyr. Norsk Sportsbransjeforening vil jobbe frem nye beregninger for de totale sportsbransjetallene for 2024 i løpet av høsten 2025.

 

Norsk Sportsbransjeforening er en interesseorganisasjon for sportsbransjen i Norge. Selskapet eies av leverandører og sportskjeder i norsk sportsbransje.

 

Kontakt: Administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen

tlf: 9017 7602

 

Tilbake
 

Påmelding til Sportsbransjedagen 2025 er åpnet

 
Helly Hansen og Seilforbundet forlenger etter 40 år
 
Vurderer å bryte samarbeid etter Postens Temu-avtale
 
PORTRETTET - Moniker Sport med all time high
 
ASICS donerer 100.000 kroner til Aktivitetsalliansen