Foto: Mike Hillingseter
Med nesten 100 millioner kroner i omsetning og over 24 000 besøkende ble årets Camp Villmark, ifølge prosjektleder Per Anders Iversen, en kraftdemonstrasjon for hva fremtidens handel kan være.
Camp Villmark 2025 ble nok en gang bekreftet som en av Norges mest effektive salgsarenaer for friluftsbransjen. Flere av utstillerne kunne fortelle om noen av sine beste salgsdager noensinne i løpet av festivalens tre dager i Nova Spektrum på Lillestrøm.
Over 250 utstillere deltok på årets festival, som samlet over 24 000 besøkende som er det nest høyeste antallet i Camp Villmarks historie. Basert på publikumsundersøkelser anslås det at det ble handlet varer og tjenester for nær 100 millioner kroner i løpet av helgen.
– Det faktum at det omsettes varer og tjenester for nesten 100 millioner kroner i løpet av tre dager viser verdien av fysiske møteplasser. Her kan sluttbrukeren få informasjon fra dyktige fagfolk, se nyheter og sammenligne produkter og tilbud fra flere leverandører på ett sted, sier Iversen og fortsetter.
– Vi pleier å si at vi har utviklet oss til å bli en friluftsfestival, mer enn en messe. Samtidig vet vi jo hvor vi kommer fra, og Camp Villmark er en svært god salgsarena. Utstillere forteller oss at de aldri før har opplevd tilsvarende trykk og salg, og det bekrefter det hvor sterkt det fysiske møtet fortsatt står, sier prosjektleder Per Anders Iversen.
Barn og unge i sentrum
Satsingen på barn og unge ble styrket ytterligere i 2025, og for første gang hadde Camp Villmark en egen scene med program og aktiviteter tilpasset de yngste
– Det å gi barn og unge gode innganger til friluftslivet er en viktig del av vårt oppdrag. Den nye scenen var et løft som vi definitivt bygger videre på til neste år, sier Iversen.
Foredragsscenen var som alltid en sentral del av Camp Villmark, med profiler innen jakt, fiske, naturformidling og ekspedisjonsliv.
– Foredragene er utrolig viktige for totalopplevelsen. De gir dybde, kunnskap og inspirasjon, og samler til sammen mange tusen mennesker i løpet av helgen, sier Iversen.
Også satsingen på kjøretøy og overlanding ble videreført i 2025, med stor publikumsinteresse. Segmentet med tilpassede friluftsbiler, ATV-er, utstyr for mobiltfriluftsliv og ikke minst utstillingen av historiske militære kjøretøy peker seg stadig ut som et viktig satsingsområde.
Planleggingen av Camp Villmark 2026 er allerede i gang. Selv om program og detaljer på langt er klart, er én ting sikkert: Det kommer nye konsepter neste år også.
– Vi kan ikke hvile på laurbærene bare fordi publikum elsker Camp Villmark. Vi må hele tiden utvikle oss og skape nye elementer som gjør festivalen aktuell, overraskende og relevant, sier Iversen.