Sportskjedene viser til at det fortsatt er god interesse rundt utstyr som gir opplevelser i naturen. Fjellturer og nærturer motiverer nordmenn til å holde seg i form.

Sportskjedene viser til at det fortsatt er god interesse rundt utstyr som gir opplevelser i naturen. Fjellturer og nærturer motiverer nordmenn til å holde seg i form.

Brems i omsetningen hos sportskjedene

Etter to ekstraordinært gode år klarer ikke sportskjedene å matche omsetningstallene fra 2021. Sportskjedene opplever en korreksjon i markedet. Omsetningstallene fra sportskjedene viser en nedgang på 7,9 prosent i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode året før. Så langt i 2022 er omsetningen per tredje kvartal 8,9 % svakere sammenlignet med 2021.


Tredje kvartal 2022 endte med en samlet omsetning på 3,4 milliarder norske kroner. Det er en nedgang på nesten åtte prosent mot samme periode året før som riktignok var sterkt. Per tredje kvartal 2022 er salget for sportskjedene ned nesten ni prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2021.

 

– Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som dominerer tredje kvartal, sier Trond Evald Hansen. Sportskjedene viser til at det fortsatt er god interesse rundt utstyr som gir opplevelser i Norges fantastiske natur. Fjellturer og nærturer motiverer nordmenn til å holde seg i form. Det er de normalt store segmentene friluftsliv og aktiv fritid som er lokomotivet i sportsbransjen. Løpesegmentet holder seg på høye nivåer, det samme gjelder sportsutstyr til fotball og andre lagidretter. Nyere sporter som padelsporten viser til sterk vekst, i takt med at stadig nye anlegg åpnes.

 

Fortsatt utfordrende produkttilgang

Det har vært utfordringer med leveransesituasjonen på sportsutstyr innen enkelte segmenter gjennom året. Rapporterer om til dels store forsinkelser og noen kanselleringer fra produsent / leverandør til forhandler over lang tid er godt kjent, leveransesituasjonen er fortsatt ikke helt friskmeldt. Det klusser til for leverandører og forhandlere når produkter som er sesongaktuelle i april blir levert i august.

 

Sykkel er et stort marked i Norge der det i 2021 – sesongen ble solgt 330 000 sykler, en god del ned sammenlignet med året før, tidligere beskrevet pga seine og mangelfulle leveranser. Signaler fra bransjen sier at sykkelsalget i 2022 neppe overgår 2021. Flere viser til at det er sykler på lager, men at noen modeller mangler. Særlig inngangen på sesongen var nok en gang rammet av for seine leveranser. Noen ble mer rammet av dette enn andre.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, truger, ski og skøyter i førjulstiden. Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller.

 

Langrennmarkedet er stort i Norge, men for å få virkelig god fart på salget trengs snø og kulde. Leverandørene lager felleski i flere ulike prisnivåer, og skiene blir stadig bedre. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee. Det er likevel de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene og liker man seg på snø vet man at bekledning og riktig tilpasset utstyr er viktig for en trygg og positiv opplevelse.

 

En bransje i stor endring
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til.

 

Ifølge beregninger gjort av Norsk Sportsbransjeforening, har det totale sportsmarkedet vokst kraftig de to siste årene (2020 og 2021), med hele 25 prosent. Omsetningen beregnet til voldsomme 27,2 milliarder i 2021 er fordelt mellom sportskjedene, sportsforhandlere som ikke er sportskjede-tilknyttet, leverandører som når sluttbrukeren selv, norske- og utenlandske nettaktører og bredt vareutvalg. Netthandel fra norske- og utenlandske aktører har vokst mest i de to pandemiårene, i tillegg til varemerkeeiere som når sluttbrukeren direkte gjennom egne salgskanaler. Sportskjedene sto for 54 prosent av alt salg av sportsutstyr.


Omsetning per kvartal i sportskjedene:

(tall i tusen)

 

 

 

 

 

 

Kvartal / År

2018

2019

2020

2021

2022

Endring

1. kvartal

3 274,027

2 967,755

2 652,562

3 314,920

2 944,547

-11,17 %

2. kvartal

3 245,760

3 187,896

3 755,932

3 608,531

3 326,749

-7,81 %

3. kvartal

3 597,850

3 454,523

3 990,385

3 711,346

3 418,116

-7,90 %

4. kvartal

4 100,255

3 806,371

3 963,984

4 242,205

 

 

Total kjedene

14 217,892

13 416,545

14 362,863

14 877,003

 

 


Norsk Sportsbransjeforening eies av leverandører og sportskjeder i norsk sportsbransje. De seks sportskjedene Intersport, Obs!, XXL, Sport1, Stadion og Sport Norge, rapporterer sin netto omsetning per kvartal. MX-Sport sin omsetning estimeres av undertegnede.

Tilbake
 

Freddy Sobin blir ny sjef i XXL

 
Scandinavian Outdoor Award går til en 11-åring - genser fra Woolpower!
 
Donerte inntektene fra auksjonen til POW!
 
Nordmenn gravde dypt i lommeboka forrige uke
 
Suksess med bruktsalg på Black Friday