I år har det vært perfekt vær for detaljhandel, men det har ikke slått så positivt ut for XXL viser tallene for andre kvartal som ble presentert 19. juli. På spørsmål under resultatpresentasjonen av andre kvartal svarte Tidemandsen at dette overrasket dem.
Tidemandsen sier han er fornøyd med likviditeten i selskapet, marginene og hvordan de har klart å få ned kostnadene, men er skuffet over inntektene.
I kvartalsrapporten melder XXL at de er skuffet over
omsetningsutviklingen og jobber med å finjustere balansen mellom inntekter og
marginene sammen med en kontrollert nedjustering av inventarnivået.
XXL skal ifølge rapporten øke investeringene i markedsføring,
og da særlig innen netthandel. Planen deres er å åpne fire-fem nye butikker i
år.
Størrelsen på eksisterende butikker skal skaleres ned,
samtidig som lagrene skal bli mindre. Det nye målet er at verdiene av varer på
lagrene skal ligge på rundt 25 millioner kroner per butikk.
XXL vil konkurrere med rene nettbutikker. Det skal brukes
kunstig intelligens for å håndtere varelagrene bedre, og i andre halvår
lanseres det nye nettbutikker og «klikk-og-hent»-løsning hvor man kan hente
varer samme dag som man bestiller.
Mens XXL slet i Norge i andre kvartal, sliter selskapet enda
mer i Sverige hvor det har merket en tydelig tilbakegang.
– I Sverige har vi hatt fire ledere på tre år. Vi har ikke
hatt en stabil kontinuitet på ledersiden, og det tror jeg er den viktigste årsaken,
sier Tidemandsen.
I Danmark renner pengene ut av XXL, og Tidemandsen sier de
kommer til å legge ned dersom det fortsetter.
– Vi kommer ikke til å fortsette med Danmark hvis vi ikke
ganske kjapt går i «break-even», sier han.