Erik Friis, salgssjef i Amundsen Sports, har åpnet midlertidig butikk i samarbeide med Anton Sport og kjøpesenteret CC-Vest. Foto: Birgitte S. Skjerven.
Det er ikke hver dag en ganske liten norsk utstyrsprodusent opplever at helt andre krefter enn dem selv, bruker over 73 millioner kroner på å fortelle bakgrunnshistorien til forretningskonseptet.
Hvilken effekt dette vil har for salget av Amundsen Sports-produkter
fremover vil vise seg, men historien om produktenes opphav blir i hvert fall
lettere å fortelle.
Utstyrsprodusenten har ikke hatt noe med selve filmproduksjonen å
gjøre, og er heller ingen sponsor. Men Jørgen Amundsen som er etterkommer av
polfareren har hjulpet film-reacherserne med historisk bildemateriale. Og det
var gjennom denne prosessen at de bestemte seg for å sette den grovstrikkede
ullgenseren med den store brystlommen som ble laget til filmen, i kommersiell produksjon.
-Vi hadde ingen mulighet til å bidra som
sponsorer, så vårt bidrag ble å produsere 100 ullgensere og gi til alle i film-crewet,
forteller Friis.
I tillegg til mediaoppmerksomheten i forbindelse med norgespremieren denne uken, er Amundsen Sport invitert inn i pop-up-lokalet Spiren, som er eiet av kjøpesenteret CC-Vest i Oslo. Det har gitt dem førsteklasses oppmerksomhet i Oslos nest største kjøpesenter målt i omsetning. En litt mer diskret filmpromotering fra deres side var å legge en premiere-billett i brystlommen på genseren til de første kundene.
Tallene tyder på at den unge norske utstyrsprodusenten har truffet godt med produktene sine. 2018 ble det beste året noen sinne for Amundsen Sports as, og bare i løpet av de siste to årene har de doblet omsetningen.
Amundsen Sport ble etablert i 2009 av industridesigner Jørgen Amundsen, etterkommer av Roald Amundsen, og hans barndomsvenn Erik Friis.
Fra filmen "Amundsen". Flagget er levert av Oslo Flaggfabrikk.