Blant årets kolleksjon fra venstre, Kristin Paus White, Kyrre Ufert Lømo og Kristine Sønning Forsbak.

Blant årets kolleksjon fra venstre, Kristin Paus White, Kyrre Ufert Lømo og Kristine Sønning Forsbak.

Columbia satser i Norden med nytt hovedkontor på Lysaker

Kyrre Ufert Lømo er ny Regional Director Nordics for Columbia Sportswear Company som eier merkevarene Columbia, SOREL og Mountain Hardwear. Det verdensomspennende outdoor selskapet, satser nå friskt med nordisk markedssjef og nytt nordisk hovedkontor og showroom på Lysaker rett utenfor Oslo

På tampen av fjoråret startet Kyrre Ufert Lømo i jobben som Regional Director North for Columbia Sportswear Company. Han har nå ansvar for selskapets satsing i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum. Kyrre er for mange kjent gjennom sine ulike lederroller i Gresvig-systemet. I februar kom Kristine Sønning Forsbak inn i selskapet som nordisk markedssjef. Hun har også fartstid fra Gresvig, men kom fra Haglõfs hovedkontor i Stockholm der hun var ansvarlig for sosiale medier og globale influenser markedsføring.

Nordisk fokus

Totalt er det 14 personer som jobber på Nordisk nivå i selskapet. Det norske teamet har akkurat flyttet inn i nyoppussede og moderne lokaler rett ved Lysaker lokket på bygrensen til Oslo. Men hovedfokus til Kyrre har de første månedene vært det svenske markedet.

-Det er et meget spennende marked for oss, med mange ulike aktører, segmenter og nisjer, forklarer Kyrre, som også i denne periode har vært med å åpne en concept store på Illums i København. 

Outdoor er trendy i Europa 

Columbia Sportswear har nærmere 30 butikker i Europa.
-Spesielt Frankrike etterfulgt av Spania, Tyskland og UK er sterke markeder for oss hvor vi opplever god vekst mot yngre målgrupper. I USA og Canada har vi en veldig sterk posisjon og høye markedsandeler, men med en mer tradisjonell varepakke, sier Kyrre.
På globalt nivå er det The North Face som er definert som selskapets største konkurrent. 

-Jeg håper jo selvfølgelig at flere i Norden - og kanskje spesielt i Norge skal få øynene opp for hva vi har å tilby, sier Kyrre. Det er selvfølgelig først og fremst vår oppgave. Vi starter med å flytte oss tettere på Oslo, der mange av beslutningene i bransjene vi jobber med tas.

Columbia Sportswear jobber i all hovedsak med sport -og skobransjen, mon også med lifestyle, trend og motebutikker.

-Vi omsetter for ca. 25 milliarder norske kroner globalt, men i Norden er vi foreløpig på rett i overkant av 200 millioner norske kroner. Målet er å doble innen 3 år, forteller Kyrre.
Vi dekker det meste – nå må vi bare skaffe oss et godt fotfeste. Derfor nytt showroom på godt over 400m2 her på Lysaker i Fornebuveien 5.



Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024