I 2018 hadde Active Brands en omsetning på 967 millioner kroner, en økning på 74 millioner fra året før. Resultatet før skatt endte på 71 millioner, som imidlertid var ned fra 87 millioner i 2017, skriver DN.
– Active Brands har i løpet av 2018 fortsatt å styrke sin
posisjon i det europeiske og amerikanske sportsmarkedet. Veksten på 8,2 prosent
er organisk basert på de samme merkene som i 2017. Mesteparten av veksten
kommer fra det amerikanske markedet, skriver selskapet i sin årsberetning.
Nesten alle merkene våre vokser sier konsernsjef Espen
Krogstad til DN. Han er godt fornøyd med utviklingen.
Han legger imidlertid ikke skjul på at marginene er under
press.
– Ja, marginene våre går noe ned, det er vanskelig å holde
marginene oppe i sportsbransjen om dagen. Det er jo tøffere konkurranse, men vi
blir litt reddet av at over 50 prosent av markedet vårt er utenfor Norge.
Konkurransen er tøff i USA også, men ikke som i Norge, sier Krogstad.
Resultatet før skatt er noe svakere enn tidligere, men
selskapet fokuserer mest på omsetningen som stiger. Krogstad forteller DN at 2019
startet veldig bra, og at de allerede ser vekst både i omsetning og resultat
for helåret.
Krogstad forventer tøffere konkurranse i markedet også i
tiden fremover, men tror de er godt rustet med flere ben å stå på. En annen
utfordring er høye råvarepriser. Prisen på ull er veldig høy, og vi satser jo
veldig mye på ullprodukter, sier Krogstad.