XXL signerer ny direktør for kategori og innkjøp

Fra 1. november vil Simen Swanstrøm Helly-Hansen tre inn i konsernledelsen i XXL som ny direktør for kategori og innkjøp. – XXL er et genuint sterkt konsept med enormt potensial når alle prosesser samkjøres og alle er med på laget. XXL har en vinnermentalitet og har våget å utfordre en etablert bransje. Det har jeg stor respekt for, sier han.



Swanstrøm Helly-Hansen har lang fartstid i varehandel og har jobbet med sterke merkevarer som Vinmonopolet og Apotek 1.

– Først og fremst handler detaljhandel om å skape verdi for kundene. Hos Vinmonopolet, en av Norges mest elskede merkevarer, og hos Apotek1, satte vi alltid kunden først. Styrken ligger i å skape en sterk kultur med alle ansatte og å utøve den ekspertisen og det engasjementet som kreves for å skape magi i kundemøtene. Jeg gleder meg til å lære mer av alle de dyktige XXL-erne som møter kunden hver dag, og jeg gleder meg til et nært og godt samarbeid med våre leverandører, sier han.


Riktig kompetanse på rett sted

Freddy Sobin, administrerende direktør i XXL, er fornøyd med rekrutteringen, og han mener Swanstrøm Helly-Hansen vil være en stor ressurs for selskapet fremover.

– Allerede i det første intervjuet ble jeg oppmerksom på hans energi og driv, samt hans nysgjerrighet for å lære og forstå. Han har en ekte vinnerskalle, og kombinerer du den med sterke leveranser for kjente merkevarer, der han har bevist sin evne til å lede og transformere i både norsk og europeisk kontekst, så utgjør han en solid styrking av XXL-laget. Simen har også en ekte lidenskap for sport og friluftsliv og lever etter prinsippet om at retail is detail. Han er en lojal XXL-kunde, og vi har allerede rukket mange gode diskusjoner om hvordan vi kan forbedre vårt kundetilbud og vår kundeopplevelse, sier Sobin.


Ta tilbake det beste

Swanstrøm Helly-Hansen får energi av å dykke ned i hvordan prosesser fungerer sammen, hvordan forskjellige markeder og land er unike, og han liker å tilbringe mye tid i butikk. Han har alltid hatt en lidenskap for sport og jobbet til og med som snowboardinstruktør da han var yngre. Han ser frem til å gå inn i en svært konkurransepreget bransje.

– Jeg liker virkelig utfordringer og konkurranse, og den konstante innsatsen for å vinne kundens tillit og dermed skape et langsiktig kundeforhold. Konkurransen i sportsbransjen er veldig tøff, og XXL har gjort en utrolig jobb i mange år. Jeg tror at ved å gå tilbake til det XXL var sterke på, nemlig sterke merkevarer til gode priser, vil vi igjen ta denne dominerende posisjonen som kundens førstevalg. I en tid hvor folk er mer forsiktige med å åpne lommebøkene, tror jeg XXL spiller en avgjørende rolle i å sørge for at alle har mulighet til å delta i idrett og friluftsaktiviteter vi verdsetter så høyt, sier han.


På jakt etter grussykkel

Det første Swanstrøm Helly-Hansen skal gjøre er å lytte og lære for å forstå hvordan XXL fungerer, og deretter sette en klar retning i tråd med strategien for å levere det kundene forventer. Han har tilbrakt mye tid som kunde av XXL og har kjøpt mye sportsutstyr til seg selv og familien. Noen spøker til og med om at han driver en liten XXL-avdeling med alt sportsutstyret han har i garasjen.

– Noe av det siste jeg kjøpte var noen treningsgensere til døtrene mine. Og jeg hadde en veldig god opplevelse på sykkelservice, hvor sykkelen ble hentet, reparert og levert hjem til meg. Nå er jeg på utkikk etter en godt priset grussykkel som jeg kan bruke gjennom høsten og til og fra jobb, sier han.


En Helly-Hansen, men ikke lenger merkevaren

Et raskt blikk på navnet til XXLs nye direktør, og det er en ting som stikker ut: Helly-Hansen. Det er ikke helt det du kanskje tror. – Det er fra min mor, som er fra Moss. Jeg pleier å spøke med at etter at Helly-Hansen ble solgt ut av familien før jeg ble født, har vi ingenting å gjøre med selskapet lenger, men jeg er fortsatt vanntett! Jeg har veldig gode minner om gamle oransje Helly-Hansen redningsvester, og jeg er stolt av mye av den norske suksesshistorien som startet på loftet hos mine tipp-oldeforeldre, med mål om å holde sjøfolk varme og tørre, avslutter Swanstrøm Helly-Hansen.

Tilbake
 

VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere

 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024
 
Alfa Sko på flyttefot
 
Sportskjedene etter pandemien
 
Sportienda - trygt kjøp og salg av brukte sykler