«Vi har gjort en solid jobb med å styrke posisjonen til Norrøna»

Salgsdirektøren drømmer om å vise hvor langt det er mulig for en privateid og forholdsvis liten aktør å nå. Møt den brennende engasjerte salgsdirektøren i Norrøna, Gaute Fonkalsrud.


Navn: Gaute Fonkalsrud

Alder: 46          

Stilling: Salgsdirektør i Norrøna

 

 

Hvorfor valgte du en karriere i sportsbransjen?

 

– Jeg elsker aktiviteter både ved sjøen og på fjellet. Interessen for livet ute sammen med en utpreget fascinasjon for produkter og sterke merkevarer gjorde vel at jeg så muligheten for å kombinere. I vår bransje er det nok av muligheter og utfordringer man kan bryne seg på. Det er en følelsesstyrt bransje som fortsatt har mye å gå på i forhold til profesjonalisering, det blir det god dynamikk av. Dynamikken bidrar til at det aldri blir kjedelig. Forøvrig må jeg ha en jobb knyttet til noe jeg brenner for. Og brenne for noe er mitt inntrykk at de fleste i bransjen gjør, det passer meg bra.

 

Hva er høydepunktet i karrieren din, så langt?

– Jeg synes det er vanskelig å trekke frem et spesifikt høydepunkt. Når jeg ser at vi kollektivt innenfor en avdeling eller bedriften i sin helhet lykkes med å nå målsetningene vi setter oss blir det høydepunkter for meg. Under de senere år synes jeg vi har gjort en solid jobb med å styrke posisjonen til Norrøna på markedet.

 

Hvor er du og ev din bedrift om fem år?

– Jeg håper at jeg fortsatt har en rolle på laget til Norrøna. Jeg drømmer om at vi kan vise at det er mulig for en privateid og forholdsvis liten aktør i en global sammenheng å være markedsledende innenfor et segment. Utover det så er vi en bedrift som står stødig på egne ben, varemerket er bunnsolid og distribusjonen er godt balansert mellom egne kanaler og et nettverk av fantastiske forhandlere som deler samme verdier. Uten gode forhandlere og sterke partnerskap med disse lykkes vi ikke, så enkelt er det.

 

Hva gjør du aller helst for å holde deg i form?

– Under sommerhalvåret går det i løping, windsurfing og stisykling. Under vinteren blir det også løpeskoene som må frem utover ski i alle former. Raske ski på hardt underlag i Hemsedal, kartongføre på Gaustablikk, knedypt på Stranda eller toppturer i Romsdalen. Alt er (nesten) like moro.

 

Når handlet du sist i en sportsbutikk, og hva kjøpte du?

– Fotballshorts til en av sønnene hos Gjertsen Sport i Sandefjord. Nytt surfebrett og bom fra Skiogsurf som jeg fortsatt ikke har fått hentet.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy