Beregninger av totalmarkedet for salg av sportsutstyr til sluttbruker i 2020 er klart – markedet har vokst med 16,5 prosent fra 2019.
SSB estimerte veksten i sportsbransjen 2020 allerede i januar 2021 til å være +10 prosent mot 2019. Det er for lavt, i følge beregningene ledet av Trond Evald Hansen i Norsk Sportsbransjeforening. Tallgrunnlaget fra Norsk Sportsbransjeforening er det mest omfattende som lages for norsk sportsbransje. Like vel er den ikke 100 prosent.
-Når det gjelder de aktørene der vi har begrenset innsikt, er det beregnet gjennomsnittlig vekst for salgskanalen og vurdert med tilsvarende endring som fra 2019-tallene. Der det er noen grad av usikkerhet er det gjort konservative beregninger, sier Trond Evald Hansen og han antar at omsetningen muligens er noe høyere.
Nordmenn har tilgang til mer sportsutstyr enn noen gang. Aktørene i sportsbransjen blir stadig flere og de blir stadig dyktigere til å komme tettere på forbrukeren.
I 2020 var første gang vi så at leverandørenes egne salgskanaler styrket seg og at sportskjedene tapte markedsandeler.
Leverandørene har for første gang en sterkere vekst i egne kanaler der de når sluttbruker direkte, enn de har gjennom butikk. Veksten for DTC fra 2019 til 2020 var hele 32%.
Totalmarkedet er estimert 25 milliarder kroner, opp 16,5 prosent fra 2019.
Omsetningstall og nærmere analyse av markedet publiseres i neste utgave av magasinet SPORT.
Forklaring av tabell;
Sportskjedene (XXL, Sport1, Intersport, Stadion, Sport Norge, MX-Sport (ca 40 butikker som fortsatt har MX-logo))
Estimat ikke rapportert omsetning = sportsbutikker som ikke er kjedetilknyttet, slik som Olympiasport, Oslo Sportslager, Bull ski & kajakk
DTC = leverandører som når sluttbruker direkte via egne kanaler (nett / butikk)
Pure players = rene nettaktører
Utenlandske estimat = netthandel fra utenlandske netthandlere som når den norske sluttbrukeren
Bredt vareutvalg = Ex. Biltema, Europris sin andel omsetning av sports- og friluftsutstyr