Til medlemmer i Norsk Sportsbransjeforening

Sportskjedene viser til omsetningsnedgang i andre kvartal 2021, sammenlignet med tilsvarende periode i 2020 på -3,9 prosent. Det er likevel et meget godt kvartal, det nest beste gjennom tidene, med en samlet omsetning på 3,6 mlrd. kroner.


Et særdeles godt andre kvartal 2020 (vekst 17,7 prosent), nedstengte butikker og delvis krevende varetilgang forklarer i hovedsak nedgangen. Det underliggende suget i sportsbransjemarkedet fra forbrukeren er meget godt.

 

Vi fikk svært god mediedekning rundt pressemeldingene som ble sendt ut 18.08.21;

Sportskjedenes nest beste andre kvartal (sportsbransjen.no)

Knallhard kamp om markedsandeler blant sportskjedene: Sport 1 tar kraftig inn på XXL | DN

Nedtur for sportsgigantene | Finansavisen

Stadion-kjeden gikk mot strømmen | Finansavisen

Salgsbrems for sportskjedene: Omsatte for 3,6 milliarder – E24

 

Sport er høyaktuelt

De gode presseoppslagene bekrefter at sport er høyaktuelt. Leseren får bekreftet at sportsbransjen går godt og at nordmenn velger aktivitet og søker etter gode aktivitetsopplevelser. Mediehusene kjemper om de beste inngangene og sakene. Journalistene er i bunn og grunn kritiske. Det er deres samfunnsoppdrag. Sett i den sammenheng opplever jeg dagens saker å være godt balansert.

 

Nå jobbes det med å analysere utviklingen av salgskanalene for 2020, tilsvarende vedlagte beregninger som ble gjort for 2018 og 2019, etter at offentlige regnskapsregistre etter hvert blir stadig mer komplett. Nordmenn har tilgang til mer sportstutstyr enn noen gang fra stadig flere og dyktigere aktører som ønsker å nærme seg forbrukeren. Det er uten tvil en svært spennende tid for alle i sportsbransjen.

 

Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, har fått en fin presentasjon fra sin svenske kollega som beskriver det svenske markedets utvikling. Den finnes i lenken HER, til orientering.


Se også: Norsk sportsbransje TOTALMARKEDET 2018 og 2019


og: Sportskjedenes kvartalsvise omsetning pr Q2 2021

Tilbake
 

Nike stenger ned fabrikker i Vietnam

 
Det globale salget av sportsutstyr økte med 11 % i pandemiåret
 
Aclima og REV Ocean i samarbeid
 
16. september kan du tenne bål igjen
 
Distribusjon, salg og prising - regelendringer på vei