Foto: Dale of Norway

Foto: Dale of Norway

Tidenes beste år for Dale of Norway

Dale of Norway leverte rekordhøy omsetning og resultat i 2024. Selskapet, som har produsert ullplagg i Norge siden 1879, styrker sin posisjon som en unik norsk internasjonalt anerkjent merkevare.



- Vi har vært gjennom en full turnaround som har gitt oss både økt eksport og økt salg til nordmenn hos en yngre kundegruppe. Nå ser vi at jobben reflekteres i gode resultater i regnskapene, sier daglig leder John Are Lindstad i Dale of Norway.

 

- Da COVID traff Dale i 2020 så det ganske mørkt ut. En stor andel av omsetningen lå hos turistene som ikke lenger kom på besøk og topplinjen vår ble nesten halvert. Resultatet vi nå ser er en stor anerkjennelse både til ansatte og eiere som har jobbet på og trodd på oss, sier Lindstad.

 

Konsernet som består av merkevarene Dale of Norway og datterselskapet Woolland leverer begge sine beste finansielle år noensinne med sterk topplinje- og lønnsomhetsutvikling i 2024. Driftsinntekter i året var på 335 MNOK - opp fra 286 MNOK i 2023 og fra 133 MNOK på COVID bunnen i 2020. Underliggende driftsresultat endte på 50 MNOK (15% margin) som rapporteres med goodwillavskrivninger på 30 MNOK i regnskapet.

 

Lindstad tok over som toppleder i selskapet ved inngangen til 2024 og har dratt i land omstillingen som allerede var godt i gang. - Dale har i perioden vært gjennom en rebranding og skapt en ny kolleksjon som har truffet en større kundegruppe. Vi ser at denne endringen har gjort at nye kunder også har fått øynene opp for vår klassiske kolleksjon. Gjennom dette har selskapet økt eksporten og økt omsetningen i egne kanaler med ny nettside, sier han.

 

Kan du si noe mer om distribusjonen til Dale of Norway?

-Vi har mye av vårt salg på eksport. Dette er i vesentlighet Europa og Nord Amerika. Men mye av salget her i Norge går også ut av landet. Turistene som kommer til Norge, er store kunder av oss. De siste årene har vi som nevnt forsterket netthandel og salg gjennom egne butikker. Vi er spesielt stolte av å nå yngre målgrupper samtidig som vi har ivaretatt de eksisterende. Vi har noe begrenset distribusjon gjennom sportsbutikker i Norge, men den øker, sier Lindstad.

 

-Gjennom krevende tider har Dale vist en imponerende evne til omstilling. Det var både behov for å redusere kostnader og investere i vekst samtidig, og vi har stor tro på at selskapet vil fortsette å vokse som en ledende aktør innen premium ullprodukter, både i Norge, USA og Tyskland. Sammen med Woolland har vi nå etablert en plattform som har en spennende fremtid, sier Henrik Klevar i Altor

 

-Når Covid kom valgte Altor å investere i ny kompetanse i Dale of Norway. Det ble ansatt flere med kompetanse som selskapet trengte. Dale of Norway jobbet blant annet videre med å posisjonere merkevaren og det ble laget ny nettside. Den gjengen som har vært med siden pandemien er de som har lagt grunnen for det resultatet som vises nå. De skal virkelig ha kudos, understreker daglig leder John Are Lindstad som selv har lang erfaring fra sportsbransjen. Lindstad startet sin karriere i sportsbransjen allerede i 1995 i Sport1. Etter den tid har han hatt ledende posisjoner i Fjellräven, Fenix Outdoor, Mustad og Lanullva. Dale of Norway og Woolland er i dag eid av det nordiske oppkjøpsfondet Altor.

Tilbake
 

Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?

 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima
 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse
 
Frasers Group overtar XXL