Swix til likestillingskamp mot IOC

Det første likestilte OL i historien er bare én gren unna. Swix tok stavene i egne hender og lanserte en storstilt aksjon sammen med skimiljøet.


Under sesongåpningen på Beitostølen stilte hele kombinert-Norge til start med stavene krysset i en X for “no eXception”. X-en i kampanjelogoen er hentet fra Swix sin egen logo, og den har blitt et symbol for bevegelsen – nå senest sett under VM i Planica. Det har også blitt fjernet “swi” fra Swix-logoen på alle stavholderene som sponsede utøvere har brukt siden sesongstart.

 

Bak kampanjen står Swix og ANTI, som sammen med Norges Skiforbund og Kombinertlandslaget har lagt lista høyt. Målet er at IOC tillater kombinert-kvinner å delta i Milano Cortina 2026, og dermed får det aller første likestilte OL i historien.

 

Tobias Lien, markedssjef i Swix, er storfornøyd med kampanjen. – Vi er overveldet av responsen så langt. Det er en samlet skifamilie som stiller seg bak kombinertkvinnene, og engasjementet og støtten vi ser bekrefter bare at IOC er i usynk med tiden vi lever i.

 

15 av 16 grener i Milano Cortina 2026 er representert med begge kjønn. Den eneste som mangler er kombinert for kvinner. IOC begrunner avgjørelsen med at sporten er for liten, men fordi herrene har “forberedt seg til OL” får de likevel delta. – Da handler det ikke lenger om at kombinertsporten er liten, men om likestilling, sier Lien.

 

19.000 signaturer

Det er den første kvinnelige verdensmester i kombinert, Gyda Westvold Hansen, som spiller hovedrollen i kampanjen. Hun er dokumentert i reklamefilmen og i annonsene, og har vært sentral i å skape engasjement i sosiale medier.

 

Sentralt i kampanjen er å få så mange som mulig til å signere en underskriftskampanje på change.org, satt opp av ildsjeler i kombinertmiljøet. Frem til nå har det kommet over 19.000 signaturer.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer