Foto: Madshus

Foto: Madshus

Strukturelle endringer i Madshus AS og Tendenzer AS

I en pressemelding fra Elevate Outdoor Collective (EOC), meldes det om ny distribusjonsløsning i Norge fra 1. januar 2024. Tendenzer AS, som har hatt ansvaret for salg, service og distribusjon av Völkl, Dalbello og Marker (MDV) de siste tiårene, vil nå overta salget i hele virksomheten i EOC-porteføljen. -Lars Olav Kronstad, administrerende direktør i Tendenzer AS og teamet hans, har etablert en markedsledende posisjon gjennom årene i arbeidet deres med merkevarene Marker, Dalbello og Völkl. De har den rette ekspertisen, nettverket og kunnskapen til å representere det ikoniske kollektivet av EOC-merker, skrives det i pressemeldingen.



Madshus på Biri er den andre store grenen i EOC porteføljen i Norge, der produksjon og distribusjon av langrennsskiene er størst og mest kjent. Biri-ansatte har også solgt K2 produkter (alpinski, snowboard, skøyter og inline skøyter), Tubbs og Atlas truger, og Line alpinski. Det var ifølge kunngjøringen fra EOC komplekst å finne den rette strukturen for produksjonsanlegget til Madshus langrennsski i Norge. Det endte med en beslutning om å trekke ut den kommersielle distribusjonen fra fabrikken i Biri for å gi virksomheten ressurser til å konsentrere seg fullt ut om produksjon, utvikling og logistikk.

 

I praksis betyr dette av Tendenzer skal stå for alt salg, kundeservice, supplering og reklamasjoner av ti merkevarer fra 1.januar 2024. De blir fra nyttår, en ren salgsagent for EOC. All fakturering skal gjøres via Madshus AS. Madshus AS vil også håndtere lager og logistikk. Madshus racingservice skal fortsatt håndteres av Madshus på Biri. Atlas og Tubbs truger distribueres av Hansi AS.

 

-Dette ser vi virkelig frem til, og vi er utrolig motivert for å selge langrennutstyr i tillegg til alpint, sier Lars Olav Kronstad. Vi har jobbet i norsk sportsbransje i 35 år , og har lykkes veldig godt med å posisjonere MDV produkter i det norske markedet. Vi har alltid hatt det vi mener er markedets beste produkter og vi jobber hver dag for å tilby sportsbransjens forhandlere markedets beste service. Dette skal vi kompromissløst videreføre i tiden som kommer med Madshus, K2, Line alpinski, Ride og BCA, i tillegg til MDV produktene, fortsetter Lars Olav Kronstad. Kronstad bobler over av entusiasme i kjent stil, og klarer knapt fullføre en setning før han er i gang med en ny. -Vi er allerede veldig stolt av Madshus merkevaren. Vi mener det er et stort potensial i å løfte den merkevaren betydelig. Vi snakker her om verdens eldste skifabrikk, der ski lages på Biri. Fabrikken ligger to timer fra Oslo, og har en ekspertise, kompetanse, prestasjonskultur, vilje og evne til å lage det beste skiutstyret. Det er norsk utstyr, laget av verdens dyktigste ingeniører og fagfolk med en yrkesstolthet vi knapt har sett maken til. Hvert eneste skipar blir laget med kompetanse og kjærlighet, og det er dette vi skal formidle. Hvorfor skal nordmenn kjøpe noe annet enn norske langrennsski, spør Lars Olav Kronstad. - Til og med bindingene som står på skiene lages i Norge! De er fra Rottefella. Vi mener den ekstreme nærheten til markedet er en stor fordel for forhandlere for å få den beste servicen, fortsetter han i kjent stil.

 

Nils Hult, adm.dir. i Madshus, ser frem til å jobbe tett med Kronstad og hans team i Tendenzer. -Madshus, K2, Line, Ride og BCA vil nå selges av et salgskorps som allerede er meget sterkt posisjonert i Norge, sier Hult. -Tendenzer har en veldig god og bred distribusjon i norsk sportsbransje, og deres kontaktnett tror vi kan bli en fordel for Madshus, forsetter han. -Vi i Madshus AS får nå muligheten til å rendyrke produksjon og produktutvikling her på Biri, samtidig som vi skal jobbe tett med Tendenzer i å legge til rette for et godt salgsarbeid som vil løfte Madshus merkevaren i årene som kommer. I tillegg vil racing markedet og racing-service fortsatt ligge under Biri-avdelingen.

 

Påvirker endringen noen av de ansatte? -De aller fleste ansatte blir med videre. Dessverre vil ikke alle funksjoner vi har hatt tidligere lenger være relevante, og selv om alle ble invitert til å søke på nye jobber, ble det ikke plass til alle. Det er jo også naturlig at noen endringer gjøres blant personalet når en så stor strukturell endring gjennomføres

 

Om Elevate Outdoor Collective:

Elevate Outdoor Collective er en allianse av kjente utendørs- og vintersportsprodukter spesialisert med fokus på ski, snowboard og truger. Hvert unikt merke opprettholder sine egne individuelle verdier, og driver uavhengig innovasjon. De er gjennom Elevate Outdoor Collective, drevet av styrken ved utviklingsfasiliteter og ingeniører i verdensklasse, globale distribusjonskanaler og engasjerte frilufts-entusiaster og eksperter.


Tilbake
 

Devold vokser med sikkerhetsklær

 
Sportsbransjedagen 2024
Utvidet Early Bird – påmelding til fredag 7.juni!
 
Henry Lloyd og Odlo med ny butikk i Bogstadveien
 
I møtet med eldrebølgen må sportsbransjen tenke nytt for å finne arbeidskraft i fremtiden
 
Krevende start på året for sportskjedene