Brav Press Photos

Brav Press Photos

Store endringer i Brav

Espen Falck Engelstad tiltrådte som Administrerende direktør i Brav sommeren 2020. Noe av det første han gjorde var å tilpasse selskapet sportsbransjens- og detaljhandelens fremtidige krav og behov. Omkring 50 funksjoner ble endret, der like mange ble sagt opp og nyansatt. -Svært mange funksjoner ble endret, behovet for endring var stort og tilførsel av ny kompetanse helt nødvendig, ifølge Falck Engelstad.


Endring i strategi

Det ble lagt en ny strategiplan med sterke vekstambisjoner frem til 2025. Midtveis i 2023 er strategien endret og vekstambisjonene redusert. -Slik makrotallene og markedsutsiktene fremstår nå er det både uklokt og risikofylt å fremdeles kjøre på med de opprinnelige vekstplanene, sier Falck Engelstad. Han beskriver situasjonen som kraftig endret etter pandemien. -Nå er det overordnede fokuset endret fra vekst til sikring av lønnsomhet i et krevende og svært uforutsigbart marked, fortsetter han.

 

Best på vinter, vil bli bedre på sommer

Brav har Swix, Lundhags, Ulvang, Helsport og Toko i merkevareporteføljen. I tillegg til skisporet.no som er en tjeneste for skiløpere som ønsker oppdatert løypestatus. Konsernet er eid av det familieeide investeringsselskapet Ferd, og hovedkontoret holder til på SNØ i Lørenskog. Der har de ansatte kort vei til egen butikk og helårsforhold for langrennsski og alpint, som er sentralt i kjernevirksomheten deres. -Vi er sterke i vintersesongen, men satser nå kraftig på en større tilstedeværelse og mer aktivitet gjennom sommerhalvåret, sier Falck Engelstad.  Ifølge brav.com er omsetningsplitten 70% vinter og 30 % sommer. Helårssatsningen sammen med eksportsatsningen, særlig i det amerikanske markedet, er de to største potensielle vekstområdene for Brav.  -Blant merkevarene er det Swix og Lundhags som har det største internasjonale vekstpotensialet, sier han videre. Vekstambisjonene er naturlig nok avhengig av en organisasjonsstruktur som er tilpasset ambisjonene. Organisasjonen endres nå fra den funksjonsbaserte strukturen Engelstad innførte i 2020 til en «merkevareorientert struktur». -Vi har brukt mye av de tre siste årene på "indrepleie", dvs. på utvikling og implementering av gode prosesser, systemer og styringsmodeller. I tillegg har vi jobbet hardt med å skape nye digitale løsninger, noe som bla. har ført til en eCom vekst på 150% hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

 

Merkevarefokus

Nå er vi modne for å sette fullt fokus på merkevarene og markedene igjen, derfor har vi etablert hver merkevare som en egen forretningsenhet. Hver merkevare ledes av en merkevaredirektør som har fullt resultatansvar for merkevarens utvikling og økonomiske bidrag inn i Brav. Organisasjonsendringene har vært gjennomført i rekordtempo, og det i seg selv har vært helt nødvendig, avslutter Espen Falck Engelstad, som også berømmer de ansattes enestående evne til å holde ut og bidra positivt gjennom nok en stor endring. 


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer