Mange har hatt glede av tilretteleggingen som er gjort for sykling i naturen. En av mange gode saker Statskogmillionen støtter. Foto: Karoline O.A. Pettersen.

Mange har hatt glede av tilretteleggingen som er gjort for sykling i naturen. En av mange gode saker Statskogmillionen støtter. Foto: Karoline O.A. Pettersen.

Sportskjedene leverer sterkt tredje kvartal

Samlet omsetter sportskjedene for 15 prosent mer i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året før. Nordmenn finner stor glede av å være fysisk aktive i den vanskelige Coronasituasjonen som preger samfunnet.


Salgsdriverne, sommer og høst 2020

Sykkelsalget slår alle rekorder denne sommeren. Mye tyder på at det er solgt mer enn 400 000 sykler i 2020. Alle sykkelsegmenter har gått veldig godt, også elsykkelsalget som vokser med 50 prosent fra 2019. Sportsbransjen anslår at det er solgt mer enn 80 000 elsykler i sommer.


– Så mange sykler som det er solgt sommeren 2020 har det aldri vært solgt i Norge før, sier administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.


Mange søker ut

– Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vært salgsdriverne i sommer og høst, sier Hansen. Mange nordmenn bruker den norske naturen og fjellet. Mange av de som ikke har hatt fritidsboliger ved sjøen eller fjellet, står nærmest i kø for å skaffe seg en, ifølge en rekke medier. Butikker på fjelldestinasjoner viser til meget god utvikling gjennom kvartalet. Nordmenn finner stor glede av fysisk aktivitet i en situasjon som er veldig vanskelig for mange. Når man ikke kan treffes under samme tak, kan man lettere treffes utendørs. Gjerne i en eller annen form for fysisk aktivitet. Sportsbransjens aktører melder om fortsatt stor interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Vi vet at det gir gode gevinster på psykisk helse i å være fysisk aktiv, og det blir enda viktigere i tiden som kommer, når landet stenges ytterligere ned.


Løpesegmentet går godt gjennom kvartalet. I tillegg har mange nordmenn tatt frem golfkøllene og besøkt mange av landets fantastiske golfbaner. Frisbee, tennis og fotball på løkka fikk seg også løft gjennom sommeren. Hjemme treningsutstyr vokser fortsatt. I særlig siste del av tredje kvartal, har utfordringen vært å få tak i nok varer av enkelte produkter i enkelte kategorier. Leverandører og forhandlere har nærmest støvsuget markedene i Europa for å fylle etterspørselen.

 

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter i førjulstiden. Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller.

 

De siste årenes store skitrend, felleskiene, ventes å fortsatt selge godt til vinteren. Leverandørene lager nå felleski i flere ulike prisnivåer, og skiene blir stadig bedre. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee, men det er de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene med godt og tilpasset skiutstyr. Det meldes om godt salg også i starten av fjerde kvartal.

 

Myndighetenes uforståelige tilrettelegging overfor utenlandske nettaktører

Norske forbrukere har svært god tilgang på sportsutstyr. Det er omkring 800 fullsortiment sportsbutikker fordelt rundt i landet. I tillegg har mange merkevarer salg via konseptbutikker og nettkanaler. Salg til sluttbruker fra rene nettaktører, også utenlandske vokser i 2020. I tillegg øker salget av sportsutstyr fra «bredt vareutvalg». Norsk sportsbransjeforening opplever svært uheldig konkurransevridning for utenlandske nettaktører, når det i statsbudsjettet som ble lagt frem i oktober, ikke vises vilje til å endre regelen om tollfri grense på varer med verdi opptil 3000 kroner. Det er urimelig og uforståelig at norsk bedrifter må betale opptil 10,7 prosent toll på varene, mens utenlandske nettaktører slipper. Norsk Sportsbransjeforening mener det må være lik behandling av alle varer som er belagt med toll fra utlandet til Norge.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer