Sportskjedene etter pandemien

Sportskjedene XXL, Sport1, Anton Sport, Intersport, Löplabbet, Stadion og Obs! omsatte samlet for 13,1 milliarder i 2023 og står for litt mer enn halvparten av det totale salget av sportsutstyr i Norge. Det er en liten nedgang på 2,9% sammenlignet med året før. Ifølge Norsk Sportsbransjeforening sine beregninger ble det solgt sportsutstyr til nordmenn for svimlende 25,5 milliarder i 2022. I etterkant av pandemien har det naturlig nok vært en korreksjon for sportsbransjen, men det er ingen tvil om at nordmenn fortsatt tørster etter sportsutstyr.



Salgsdriverne

Fjerde kvartal 2023 endte med en samlet omsetning på NOK 3,6 mrd. Det er en nedgang på 3,9 prosent mot året før. Sportskjedene viser til meget godt salg av ull og dun, godt hjulpet av skikkelig vinter i store deler av landet før jul.

 

For året samlet endte salget for sportskjedene ned 2,9 prosent sammenlignet mot fjoråret. Det er de kjente store segmentene friluftsliv, jakt & fiske, skisport, skøyter, sykkel og løp som er salgsdriverne gjennom året. Sportsutstyr til fotball og andre lagidretter solgte godt.

 

Korreksjon

Administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening sier; -Stort sett alle i sportsbransjen opplevde en korreksjon i tiden etter pandemien. Den største endringen kom i 2022. Bransjen var nærmest dopet i de to årene under pandemien, da omsetningen vokste med 21 prosent. Det var to elleville år, sier Hansen.

 

Også sportskjedene kjenner på kroppen at nordmenn har det strammere økonomisk om dagen, med økte renter og -matvarepriser og høye strømpriser. -Man ser i noen segmenter, slik som elsykkel, at nordmenn er mer avventende. Salget av dyre elsykler har bremset kraftig. Småvarer derimot selges godt. Den kalde og snørike vinteren i fjor og i år har gitt meget gode salgstall på særlig ull og dun. Vi priser oss lykkelig over at vinteren har vært som den er over store deler av landet, sier Trond Evald Hansen

 

Høye varelagre – høye rabatter

Etter pandemien var det utfordringer med leveransesituasjonen på sportsutstyr innen enkelte segmenter. Forsinkelser og kanselleringer klusset til for leverandører og forhandlere når sesongaktuelt utstyr for april ble levert i september. Forhandlerne i sportsbransjen bestilte varer for å være relevante, så bremset etterspørselen og varelagrene hopet seg opp. Både forhandlere og leverandører har meldt om for mye varer på lager gjennom 2023. Rabattert sportsutstyr har preget året og det har gått kraftig ut over marginbilde til nær sagt hele sportsbransjen.

 

Ski og sykkel

Høyt salg av langrennsski er avhengig av at det er gode skiforhold. Vinteren 2022/23 ga overaskende svake salgstall på ski gitt det gode skiføre i store deler av landet. Norsk Sportsbransjeforening estimerer antall solgte ski å være ca. 260 000 par langrennsski og 70 000 par alpinski sist vinter. Til sammen ca 330 000 par ski mot de beste vintrene som har ligget på 100 000 flere solgte par ski. Norsk Sportsbransjeforening estimerer sykkelsalget i 2023 å være 275 000 solgte sykler mot 310 000 solgte sykler i 2022. Elsykler i prisområdet kr. 30 000.- – kr.50 000.- bremset kraftig.

 

Økt etterspørsel av reparasjonstjenester

Det har vært et kraftig oppsving for sykkelverkstedene gjennom året. Syklister fikser på syklene sine og bruker kvalifiserte verksteder for å stramme bremser, justere gir eller få hjelp til mer omfattende reparasjoner på elsyklene sine. Trenden om økt etterspørsel av reparasjonstjenester har ført til at det fra og med høsten 2024 sparkes i gang eget sykkelmekaniker- utdanningsløp på videregående skole. -Det er skrikende behov etter flere kompetente sykkelmekanikere, sier Norsk Sportsbransjeforenings leder Trond Evald Hansen. -Dette er helt i tråd med samfunnets krav og behov for at utstyr må ha lenger levetid. Økt bruk av sykkel er antageligvis den beste kombinasjonen av miljø- og helsetiltak folk flest kan gjøre, fortsetter Hansen.

 

Detaljhandelen og markedsandelene i sportsbransjen er i endring.

Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i stor endring. Salg fra sportsbutikker som ikke er tilknyttet de nevnte sportskjedene, nettaktører og «bredt vareutvalg» tar markedsandeler, i tillegg når leverandører sluttbruker i større grad via egne salgskanaler.

 

For bare åtte – ni år siden ble omsetningen i sportsbransjen beregnet til at sportskjedene sto for 90 prosent av omsetningen, mens «andre» sto for 10 prosent. Basert på 2022 beregninger for den totale bransjeomsetningen, sto sportskjedene for 53 prosent av den totale omsetningen av sports- og friluftsutstyr. Det totale markedet ble beregnet til 25,5 milliarder kroner.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer