Sportskjedene etter pandemien

Etter to ekstraordinære gode år klarte ikke sportskjedene å matche omsetningstallene fra 2020 og 2021, i 2022. Innrapporterte omsetningstall fra sportskjedene viser en omsetningsnedgang på 10,3 prosent i fjerde kvartal sammenlignet med samme periode året før. Samlet endte året ned 9,3 prosent mot 2021


Administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening Trond Evald Hansen sier; -Stort sett alle i sportsbransjen opplevde en korreksjon i 2022. Bransjen har nærmest vært dopet i to år, da omsetningen vokste med 21 prosent under pandemien. Det var to elleville år, sier Hansen. At 2022-året ikke går like godt som de forrige årene er med andre ord ingen overraskelse.


Det har vært utfordringer med leveransesituasjonen på sportsutstyr innen enkelte segmenter gjennom året. Rapporterer om til dels store forsinkelser og noen kanselleringer fra produsent / leverandør til forhandler over lang tid er godt kjent, leveransesituasjonen er fortsatt ikke helt friskmeldt. Det klusser til for leverandører og forhandlere når produkter som er sesongaktuelle i april blir levert i september. Både forhandlere og leverandører melder om litt for mye varer på lager. Mye av årsaken til dette er nettopp forsinkede leveranser.



Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer