Spår vekst i den sporty skotrenden - og økte priser

Markedet for sporty sko vil fortsette å ta markedsandeler fra andre typer fottøy de neste tre årene, ifølge 75 prosent av respondentene til en undersøkelse organisert av World Footwear i samarbeid med Shoe Intelligence.


Og svarprosenten øker til 77 om man legge til tro på vekst i markedet for joggesko til daglig bruk. Markedet for klassiske skinnsko til menn og kvinner er forventet å gå mest tilbake.


Det globale forbruket av sko for neste år, er beregnet til å være bare 2,0 prosent høyere enn i 2019, året før covid-19-pandemien traff oss. I Europa ligger veksten på 1,8 prosent, og i Nord-Amerika en nedgang på 3,6 prosent.


57 prosent av panelet forventer at prisen fortsetter å være hoveddriveren for kjøp av sko. Mote, kjøpekraft og bærekraft vil være kjøpsutløsende, mener 32 prosent. 77 prosent av respondentene sa imidlertid at de forventer at prisene på skotøy vil gå opp på grunn av at inflasjonspresset merkes over hele verden. Bare 3 prosent forventer en nedgang.


Kostnaden for varene eller råvarene er desidert det største problemet for øyeblikket, etterfulgt av mangel på arbeidskraft ved produksjonsstedene.

Mellom 2011 og 2020 steg den gjennomsnittlige eksportprisen på fottøy med 33,8 prosent fra 7,75 dollar per par til 10,37 dollar, ifølge den nyeste World Footwear Yearbook. I den nye undersøkelsen er deltagerne ganske enige om at eksportprisene skal vokse med 20 prosent til 12,35 dollar per par i 2025.

Flertallet av deltakerne i undersøkelsen spådde ytterligere vekst i netthandel av sko og en viss stabilitet i antall monomerke- og multimerkeskobutikker. Den fullstendige rapporten  er tilgjengelig på nettstedet til World Footwear.

 

Tilbake
 

Brav tjente 110 millioner kroner i fjor

 
Vellykket comeback for OutDoor by ISPO 2022
 
Henri-Lloyd blir en del av ODLO International AG
 
Bærekraft
Enighet om et felles kartleggingsverktøy
 
Rottefella med seier i patentsak