INNSALG. Erik Friis hadde travle dager under årets ISPO-messe i München i januar.

INNSALG. Erik Friis hadde travle dager under årets ISPO-messe i München i januar.

Solid vekst for Amundsen Sports

– For mindre merker som oss som har en selektiv distribusjon, håper vi det som skjer i bransjen nå fører til mindre prispress og mer fokus på kvalitet, sier Erik Friis, salgssjef i Amundsen Sports.


Amundsen Sports økte salget fra 36,8 millioner kroner, og driftsresultatet fra 1,8 millioner kroner i 2018, til et salg på 45 millioner og ca. 3,5 millioner i driftsresultat. Det er en vekst på 23 prosent. 

 

Innsalget for vinteren 2020 er totalt sett opp 32 prosent for det norske sport- og fritidsmerke. Hjemmemarkedet representerer 65 prosent av salget, og volumet har økt med 31 prosent uten særlig økning i utsalgssteder.

 

– Eksisterende butikker selger bra, forteller Friis. Anton Sport er vår største salgskanal i Norge, og gjennom dem har vi hatt en sterk vekst i 5 år på rad - vi har et godt samarbeid.

 

Friis løfter også frem det viktige salget gjennom flinke og dedikerte folk i de gode fjelldestinasjonene.

Selektiv distribusjon 

Har det vært vanskelig å holde igjen på distribusjonen når salget går så bra?

 

– Nei, det syntes vi ikke. Vi har fra dag én fokusert på en selektiv distribusjon, som har utelukket de store kjedene i Norge. Vi går direkte til butikker som vi mener er de beste og selger oss inn. Nøkkelen har vært å finne de forhandlerne som har lyst til å være med å bygge en ny merkevare. Det har aldri fungert særlig godt å presse seg inn, sier Friis.

 

I dag har Amundsen Sports 52 forhandlere i Norge som de har et etablert forhold til. Det har vært en del av kjernestrategien deres siden starten å tenke langsiktig og bygge gode relasjoner.


Amundsen Sports har en eksport på ca. 35 prosent. Ute jobber de med den samme strategien med selektiv distribusjon. I dag har de distributører i Sveits, Østerrike, Spania og Storbritannia. I USA har de etablert et eget datterselskap, Amundsen Sports Inc som drives utfra Boulder, Colorado. Herfra jobber en kollega med å sondere det amerikanske markedet før de eventuelt gjorde ytterligere investeringer. I 2019 omsatt Amundsen Sports Inc for 3,5 millioner kroner, de forventer i underkant av dobling for 2020.

 

– Målet er ikke den største omsetningen, målet er å bygge en solid merkevare, det er det som motiverer oss.

 

Hva selger best i utlandet. Skjønner Verden nikkers og anorakk?

 

– Gensere er veldig viktig når det kommer til utlandet. De er også opptatt av anorakk og forstår konseptet med det. Nikkers blir noe litt eksotisk og spennende som vi kan tilby, men det er i mindre volum. 

 

Hvordan går egne salgskanaler, har dere planer om egne fysiske butikker?

 

– Vår egen nettside hadde en andel av salget på ca. 20 prosent i fjor, og det er vi godt fornøyd med. Både nettsiden og sosiale medier er viktig for brandingen. Vi har ingen planer om egne butikker. Vår strategi er å satse på de beste forhandlerne som alltid vil bestå, og vår egen nettside.

Tilbake
 

Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp

 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans