Internasjonalisering har satt fart på digitaliseringsarbeidet. Nå satses det i de digitale kanalene, mer enn i de fysiske.

Internasjonalisering har satt fart på digitaliseringsarbeidet. Nå satses det i de digitale kanalene, mer enn i de fysiske.

Europas største sportskjeder vokser kraftig på nett

Digitale salgskanaler har vokst seg sterkere og sterkere de siste årene, og akselerert under og etter den første bølgen av coronapandemien. Nye forretningsmodeller og oppstartsbedrifter har forstyrret de klassiske salgskanalene og sportsbransjens aktører med oppdaterte digitale forretningsmodeller, vokser og gjør god butikk på dyp forbrukerinnsikt og trender.


Det er skrevet mye om den økende andelen merkevarer i sportsbransjen som selger direkte til forbruker, og reduserer antall distribusjonskanaler.

Nå lar også de store sportskjedene og de internasjonale grupperingene som opererer i Europa, det meste av utviklingen skje i de digitale kanalene, mer enn i de fysiske.

Slik presterer de 10 største europeiske sportsforhandlerne på nettet

Å finne ut hvilke som har blitt de 10 viktigste nett-sportsbutikkene i Europa er vanskelig. Årsaken er at man ikke kan sammenligne inntektene til forhandlere som ikke skiller mellom fysisk butikk- og nettsalget i rapportene sine med de rene nettaktørene. Derfor har SGI Europe, Sporting Goods Intelligence, som står bak denne undersøkelsen, konsentrert seg om andre KPI-er enn bare økonomisk analyse. De har analysert nettrafikken og beregnet det totale antall besøkende de ulike europeiske nettstedene har hatt mellom juni og august, etter at markedet åpnet igjen. I tillegg har de sett på antall Facebook og Instagram tilhengere, for å komplettere statistikk og infografikken.

Nettrafikken fra juni til august 2020

Bortsett fra «Private Sport Shop», et nettbasert lagerutsalg etablert i Frankrike i 2011, er det ingen av sportskjedene uten fysiske butikker blant topp 10 i Europa. Dette bekrefter antagelsen om at slike spesialforhandlere ikke kan lykkes uten en flerkanalstrategi. Faktisk startet alle de andre på listen med fysiske butikker. Rene nettsportsbutikker som for eksempel Bergzeit og Tennis Point har mindre trafikk fordi de er enda mer spesialiserte.

 

På den annen side forsyner store rene nettaktører som Amazon og Zalando seg med en betydelig andel av sportsutstyrsmarkedet i henholdsvis Storbritannia og Tyskland. Asos er også en aktør som har varslet at de vil satse mer aktivt i det europeiske markedet for sportsutstyr.

 

Selv om det ikke er lenge siden Decathlon investert kraftig i digital salgskanal, ligger de klart på toppen av diagrammet i form av besøk. Grunnen er sannsynligvis fordi den har en sterk tilstedeværelse over hele Europa. Men, selv etter kort tid i feltet, er det den forhandleren med den høyeste nettstedtrafikken i Tyskland. Den store kjeden ligger foran mer etablerte forhandlere som SportScheck og Globetrotter. I Tyskalnd etterfølges disse tre selskapene av Intersport, Runnerspoint (som fases ut), Sport Schuster, Karstadt Sports og Sport 2000.

Økt fart på digitaliseringen

Internasjonalisering har satt fart på digitaliseringsarbeidet. I den europeiske rangeringen, er det et godt stykke fra Decathlon og ned til de to ledende britiske sportskjedene, JD  Sports og Sports Direct, som har vokst og dekker nå mange andre land over hele kontinentet. Den store russisk-baserte Sportmaster Group, som har ekspandert fra Øst til Vest-Europa, ligger på tredjeplass, etterfulgt av Intersport, Foot Locker, XXL, Private Sport Shop, SportScheck og Blue Tomato.

Følgere på sosiale medier

Når det gjelder forhandlernes følgere på Facebook, kommer Decathlon ut på topp med 7,60 millioner, så kommer Blue Tomato med 3,75 millioner etterfulgt av JD, Foot Locker, Intersport og Sports Direct med henholdsvis 3,3 millioner, 3,0 millioner og 2,59 millioner. Private Sports Shop kommer på sjetteplass med 1.296.347 følgere. Alle de andre har mindre enn en million tilhengere.

JD er mest populært på Instagram med 2,21 millioner følgere. Foot Locker på andreplass med 2,10 millioner så Sportmaster med 1,23 millioner. Decathlon havner på fjerdeplass med 1,08 millioner følgere. Sports Direct og Blue Tomato har hver omtrent en halv million følgere.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy