Skibanken er et initiativ fra SpareBank 1, Norges Skiforbund Langrenn, Swix, Madshus, Rottefella og Sport 1, og har som mål å gi alle som ikke kan, eller ikke ønsker å bruke penger på skiutstyr, mulighet til å oppleve skiglede.
Den nyopprettede Skibanken har siden oppstarten i februar, fått over 100 søknader fra foreninger, klubber, lag og institusjoner som ønsker å tilby gratis skiutstyr. Hittil i år er utstyr til en verdi på over 2,5 millioner kroner allerede gitt bort.
– Dette hadde vi ikke fått til uten støtte fra sportsbransjen, sier Skibanksjefen Monica Evje i Sparebank 1. Hun er takknemlig og glad for rause bidrag fra produsenter og aktører fra den norske sportsbransjen.
Gjennom Skibanken har partene bidratt til at flere får muligheten til å låne ski. Swix, Madshus, Rottefella og Sport 1 har til sammen gitt bort skiutstyr for over 2,5 millioner kroner, og det er første gang aktørene samarbeider om et slikt initiativ.
Noe av bakgrunnen for Skibanken, er SpareBank 1s årlige undersøkelse i forbindelse med bruktmarkedet "Byttehelgen", hvor det kommer frem at økonomi er en avgjørende hindring for deltagelse i barneidretten.
I undersøkelsen oppgir to av tre foreldre at barneidretten er for dyr, og nesten halvparten av foreldrene trekker frem sportsutstyr som den største kostnadsdriveren. Parallelt har nordmenn utstyr for over 300 millioner kroner stående ubrukt i boder og kjellere.
Skibanken åpnet under ski-VM i februar. På under en måned hadde store aktører i bransjen blitt med på bærekraftkonseptet og bidratt til at over 800 par med ski, staver og skisko som ellers ikke hadde blitt solgt kom seg ut i løypa igjen. De viste ut ifra erfaringene fra Byttehelgen, at mange ikke har råd til å være med på idrett eller at de av andre årsaker ikke er med i det fellesskapet idretten bidrar til. Det ønsket banker, NSF Langrenn og sportsbransjen sammen å gjøre noe med.
– Vi traff nok også med timingen i og med at mange har hatt både tid og behov for å komme seg ut, sier Evje.
Det kreves utstyr for at folk i det hele tatt skal få sjansen til å oppleve skiglede. Nå vet vi at økonomi er en viktig faktor for at både barn og voksne får muligheten til å prøve seg.
Det er i sportsbransjens interesse å hjelpe og inspirere så mange som mulig til en aktiv og sunn livsstil, da er det også i bransjens interesse å sørge for at flest mulig får mulighet til å prøve ulike aktiviteter.
Sjefen i Rottefella, Torstein Myklebostad, tror dette initiativet kan bidra til å øke ski-interessen hos de som ikke har mulighet eller lyst til å eie eget utstyr.
– Å øke utlånskapasiteten er et godt grep for å få flere ut i løypa, sier han.
Åse-Line Eide, merkevaresjefen i Swix, er også glad for at de kan være en bidragsyter til det gode initiativet og å kunne gi overskuddsproduktene nytt liv.
– Det er både bærekraftig og bra for sporten vår, slår hun fast.
Hun tror den fantastiske vinteren og tiden vi lever i, har gjort at mange ønsker å ta del i vinteraktiviteter, men at fravær av, eller fravokst utstyr har vært en barriere for mange.
– Økonomi og sosial bakgrunn bør ikke legge føringer for hvem som får muligheten til å oppleve skiglede.
Swix så på hva de hadde av verdi som kunne skape merverdi.
– Vi hadde blant annet staver som vi fint kunne solgt, men som vi mente ville komme bedre til nytte gjennom skibanken, sier hun.
Nils Hult, sjefen i Madshus, tror at skikulturen vil vokse nå som flere får muligheten til å oppleve skiglede.
– Utlån av ski senker terskelen for å delta for de som ikke har hatt mulighet til å gå på ski tidligere. Vi er veldig opptatt av å gjøre langsiktige investeringer i bransjen, og vi tror at det å øke utlånskapasiteten er et viktig grep for at bransjen vår skal utvikle seg, sier Hult.
Geir Ove Husum, daglig leder i Husum-gruppen / Sport 1, synes også det er veldig bra at utstyr som ellers ville ha blitt liggende på lageret kommer seg ut i løypa.
– Det er et viktig bærekraftsgrep, som også bidrar til bedre folkehelse ved at flere kommer seg ut i skisporet.
En av initiativtagerne, Espen Bjervig, langrennssjef i Norges skiforbund Langrenn, ønsker at sporten skal være inkluderende og en arena hvor både store og små uansett bakgrunn og økonomiske forutsetninger skal oppleve glede og mestring.
– Å kunne bryte ned økonomiske barrierer og muliggjøre skiopplevelser sammen med sportsbransjen selv, ser vi på som et sterkt felles krafttak og et viktig prosjekt for nettopp å kunne klare dette.