Salgsrekord for SkiStar, men nå er det full stopp

Konsernsjefen i SkiStar, Stefan Sjöstrand la i dag frem første halvår og forklarer samtidig hvordan spredningen av det nye koronaviruset og stengingen i det norske markedet påvirker driften.


– 12. mars ble det kunngjort at vår virksomhet i både Hemsedal og Trysil vil bli nedlagt. Som alltid er helse og sikkerhet av største betydning for oss, så fokuset har vært på ansatte og gjester. Det er en ukjent situasjon for oss alle, med raske endringer og nye retningslinjer fra regjeringen som vi følger nøye med på. Disse beslutningene vil ha en negativ effekt på SkiStars årsresultat. Omfanget er ennå ikke analysert, men en viktig faktor å ta hensyn til er at en stor del av vintersesongen nå er over.

 

SkiStar iverksetter tiltak for å tilpasse virksomheten til dagens situasjon. Av samme grunn anser vi det vanskelig å kommentere bestillingssituasjonen for øyeblikket. Likevel, i skyggen av usikkerhet, kan vi oppsummere en sterk første halvdel av året. Sesongen startet på rekordtid tidlig med både kulde og snø, etterfulgt av fantastiske skiforhold i juleuken som deretter ble møtt av mildere vær rundt nyttårsferien.

Første halvår

Kvartalet, som inkluderer store deler av vinterferieukene, ga et godt halvårsresultat der kjernevirksomheten er sterk, med en økning i SkiPass-salget på 91 millioner svenske kroner (11 prosent) sammenlignet med året før.

 

Andre forretningsområder knyttet til vår kjernevirksomhet har også vokst.

Sportsbutikkvirksomheten vokser med 19 prosent, og onlinesalget med 43 prosent.

 

SkiStar har betydelig lavere kapitalgevinster fra eiendomsutvikling og annen utviklingsvirksomhet, SEK 71 millioner (143).

Dette skyldes i hovedsak to store prosjekter som ble realisert i første kvartal 2018/19. Prosjektene nådde totale salgsgevinster på 90 millioner svenske kroner, noe som betyr at 2019/20 resultatet ikke vil nå de samme høye nivåene som i 2018/19, kapitalgevinster vil fortsatt også være en betydelig del av selskapets resultater, skriver selskapet.

 

Engasjementet knyttet til SkiStars kundeklubb MySkiStar fortsetter å øke.

Antall registrerte medlemmer nærmer seg 970.000, en økning på 12 prosent sammenlignet med året før.

Halvårsrapport

september 2019 – februari 2020

2. kvartal

Netto omsetning økte med 173 MSEK, 12 prosent, til 1 604 MSEK (1 431) sammenlignet med foregående år.

 

Resultat etter skatt økte med 87 MSEK, 16 prosent, til 642 MSEK (555) sammenlignet med foregående år.

 

Første halvår

Netto omsetning økte med 97 MSEK, 6 prosent, til 1 725 MSEK (1 628) sammenlignet med foregående år.

 

Resultat etter skatt sank med 13 MSEK, -3 prosent, til 397 MSEK (410) sammenlignet med foregående år.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy