Amazons administrerende direktør Jeff Bezos. Foto: Amazon.

Amazons administrerende direktør Jeff Bezos. Foto: Amazon.

Så viktig er markedsplassen for Amazon

For litt over 20 år siden åpnet Amazon sin plattform for tredjeparts forhandlere. Siden da har deres bidrag til konsernets totale salg vært i konstant vekst – markedsplassen har for lengst overgått Amazon som forhandler.


Midt i coronakrisen rapporterte Amazon rekordresultater i det tyske markedet: Om lag to tredjedeler (65,1 prosent) av salget kom fra tredjepartsforhandlere, rapporterte selskapet i bloggen aboutamazon.de. Dette er en økning på nesten 4 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor (61,1 prosent).


Markedsplassen på Amazon har vokst - ikke bare i kjølvannet av Corona-pandemi og slett ikke bare i Tyskland. Tidligere har Amazons administrerende direktør Jeff Bezos ikke ønsket å avsløre detaljer om utviklingen. Men i et aksjonærbrev publisert på slutten av 2019 avslørte han for første gang at varesalget fra uavhengige bedrifter og merkevarer står for mer enn halvparten av salget på Amazon.

Uavhengige aktører solgte varer verdt USD 160 milliarder gjennom Amazon i 2018 - sammenlignet med "bare" USD 117 milliarder solgt av Amazon selv.

Gjennomsnittlig vekst: 58 prosent i året

Amazon startet som en nettbutikk og åpnet sin virksomhet for andre forhandlere rundt årtusenskiftet. I 1999 utgjorde forhandlere bare 3 prosent av Amazons brutto varesalg. Siden da har markedsplassen vokst jevnt - i snitt 58 prosent i året – det har også fortjeneste for Amazon. Allerede i 2004 sto markedsplassen for en fjerdedel av Amazons brutto varesalg.

Fra tre til 60 prosent på to tiår:

Med den kommende lanseringen av Amazon.se tilbyr nettgiganten nye muligheter for svenske bedrifter å nå kunder via portalen. Amazon skriver at tredjeparts-salget nå står for ca. 60 prosent av alle produkter som selges på Amazon globalt. Nettgiganten forteller også at det er 1,7 millioner små og mellomstore bedrifter rundt om i verden som selger i Amazons butikker, og mer enn 200.000 gründere over hele verden som har solgt varer for mer enn 100.000 dollar i 2019.

Ikke rart at Amazon investerer hardt i infrastruktur, verktøy og tjenester for å få små og mellomstore bedrifter til å bruke markedsplassen.


LES OGSÅ: Amazon bekrefter lansering i Sverige

Amazon går inn i Norden

Amazon har bekreftet at de setter opp sin syvende europeiske nettside i Sverige i tide til julehandel - og antagelig før Balck Friday.

En lekkasje av en uferdig versjon av amazon.se ga en smugtitt på produkttilbudet som allerede er ganske imponerende:

I underkant av 39.000 forskjellige sportsartikler, 37.000 innen friluftsliv og 14.000 forskjellige sko innen sport og friluftsliv, er noe av det eventuelle nye kunder kan velge mellom, i følge Sportfack.

 

Den svenske avisen Dagens Industri kunne avsløre at Amazon har inngått en avtale om å leie 6000 kvadratmeter i nye ­lokaler i sentrum av Stockholm. DI spekulerer i ­om de nye lokalene kan bli et svensk eller nordisk hovedkvarter for ansatte som skal jobbe med e-handelen. Amazon er blant annet på jakt etter en leder for sin mar­ketsplattform i Sverige, og søket etter svensktalende ansatte fortsetter i ulike kanaler.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer