Nå introduseres et komplett detaljhandelstilbud i Sverige.
Ny pressemelding bekrefter gigantens inntog i Norden. "Amazon har vært tilgjengelig for svenske konsumenter og bedrifter gjennom våre ulike europeiske hjemmesider over flere år, men neste steg er å introdusere et komplett detaljhandelstilbud i Sverige, og det er de vi har planer om å gjøre nå", sier Alex Ootes, direktør for EU-ekspansjon i Amazon via en pressemelding.
Dermed er det klart: Amazon starter nettbutikk i Sverige.
Bekreftelsen kommer etter at det over flere år har kommet tegn på at selskapet planlegger en nordisk lansering.
– Vi er optimistiske. Gjennom å fokusere på de tingene vi tror kundene kommer til å legge størst vekt på – lave priser, stort utvalg og raske leveranser – vil vi på sikt kunne vinne de svenske kundenes tillit, fortsetter han.
Norge har ikke noe lignende som det Amazon leverer med tanke på leveransetid og kundeservice. Professor Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI er tydelig i sin uttalelse til DN om at dette vil få betydelige konsekvenser for norsk varehandel.
– Amazon står for et enormt utvalg, rask levering og lave priser. På grunn av korona har nordmenn også blitt mer positive til å handle på nett, og pandemien har nok ført til en akselerasjon av den dreiningen i handelsvaner. Man kan godt si at norske varehandelsaktører må skjerpe seg. De har sovet i timen, sier han.
Amazon ønsker ikke å kommentere saken utover pressemeldingen. Selskapet har heller ikke ønsket å presisere når den svenske siden lanseres, eller hvordan tidsplanen ser ut.
Flere svenske medier har tidligere rapportert at selskapet for tiden arbeider med å bygge et lager i Eskilstuna halvannen time utenfor Stockholm.
Selskapet, Amazon EU, søker etter «Head of Marketplace» en stilling som blant annet skal ha ansvar for å utvide Amazons muligheter i Finland, Danmark og Norge. Det oppfattes av mange som et varsel om en lansering i Norge.
– Forventningen min er at de først lanserer i Sverige og bruker det som ryggraden for logistikken i resten av Norden. Akkurat som de gjorde i Nederland med utgangspunkt i Tyskland, sier den finske Amazon-kjenneren og detaljhandel konsulenten Markus Varsikko i Dash Retail til Shifter.