Amazon bekrefter lansering i Sverige

Nå introduseres et komplett detaljhandelstilbud i Sverige.


Ny pressemelding bekrefter gigantens inntog i Norden. "Amazon har vært tilgjengelig for svenske konsumenter og bedrifter gjennom våre ulike europeiske hjemmesider over flere år, men neste steg er å introdusere et komplett detaljhandelstilbud i Sverige, og det er de vi har planer om å gjøre nå", sier Alex Ootes, direktør for EU-ekspansjon i Amazon via en pressemelding.


Dermed er det klart: Amazon starter nettbutikk i Sverige.


Bekreftelsen kommer etter at det over flere år har kommet tegn på at selskapet planlegger en nordisk lansering.


– Vi er optimistiske. Gjennom å fokusere på de tingene vi tror kundene kommer til å legge størst vekt på – lave priser, stort utvalg og raske leveranser – vil vi på sikt kunne vinne de svenske kundenes tillit, fortsetter han.

Konkurrent i verdensklasse

Norge har ikke noe lignende som det Amazon leverer med tanke på leveransetid og kundeservice. Professor Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI er tydelig i sin uttalelse til DN om at dette vil få betydelige konsekvenser for norsk varehandel.


– Amazon står for et enormt utvalg, rask levering og lave priser. På grunn av korona har nordmenn også blitt mer positive til å handle på nett, og pandemien har nok ført til en akselerasjon av den dreiningen i handelsvaner. Man kan godt si at norske varehandelsaktører må skjerpe seg. De har sovet i timen, sier han.


Amazon ønsker ikke å kommentere saken utover pressemeldingen. Selskapet har heller ikke ønsket å presisere når den svenske siden lanseres, eller hvordan tidsplanen ser ut.

Sverige som inngang

Flere svenske medier har tidligere rapportert at selskapet for tiden arbeider med å bygge et lager i Eskilstuna halvannen time utenfor Stockholm.

Selskapet, Amazon EU, søker etter «Head of Marketplace» en stilling som blant annet skal ha ansvar for å utvide Amazons muligheter i Finland, Danmark og Norge. Det oppfattes av mange som et varsel om en lansering i Norge.


– Forventningen min er at de først lanserer i Sverige og bruker det som ryggraden for logistikken i resten av Norden. Akkurat som de gjorde i Nederland med utgangspunkt i Tyskland, sier den finske Amazon-kjenneren og detaljhandel konsulenten Markus Varsikko i Dash Retail til Shifter.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy