ISPO flytter til Amsterdam i 2026

En ny æra er i ferd med å begynne for ISPO – verdens mest innflytelsesrike messe for sportsutstyr, friluftsliv og vintersport. Neste kapittel vil bringe en fornyet hensikt; å samle den globale sports- og friluftsindustrien, inspirere til meningsfulle forbindelser og gjenopplive lidenskapen som gjør dette fellesskapet ekstraordinært. Ledet av Raccoon Media Group i samarbeid med Messe München, vil arrangementet kombinere innsikt, innovasjon og hjerte for å sette en ny standard for den globale bransjemessen.



Fra 2026 vil ISPO gå inn i et nytt kapittel med et gjennomarbeidet og målrettet strategisk konsept, og finner sted tidligere på året – 3.–5. november – på RAI i Amsterdam. Det nye konseptet tar hensyn til kostnadsnivået for å gjøre deltakelse mer tilgjengelig, tilpasser seg globale innkjøpssykluser og sikrer tilgjengelighet for et bredere internasjonalt publikum. Amsterdam, som er et globalt knutepunkt og hjemsted for mange ledende merkevarer, styrker også forbindelsene til det nordamerikanske markedet og støtter fornyet engasjement fra amerikanske organisasjoner og merkevarer – og bekrefter ISPOs posisjon som det globale samlingspunktet for sports- og friluftsfellesskapet.

 

For å realisere denne transformasjonen har partnerne annonsert et investeringsprogram på €3 millioner, designet for å styrke både de kommersielle og kulturelle fundamentene. Det skal investeres i interessearbeid for sport og friluftsliv, globalt innkjøpsprogram og til innhold til et topplederprogram. Det nye joint venture-selskapet kombinerer hjertet, smidigheten og gründerånden til Raccoon Media Group (RMG) med kompetansen, skalaen og den globale rekkevidden til Messe München. Sammen skal de levere en nytenkende ISPO som blander datadrevet beslutningstaking med et formål drevet av fellesskapet – og sikre at arrangementet igjen blir hjertet i industrien det representerer.

(Fra venstre: Mike Seaman, konsernsjef i Raccoon Media Group, Doug Emslie, styreleder i Raccoon Media Group, Stefan Rummel, medadministrerende direktør i Messe München og Harald Kirchschlager, administrerende direktør for strategi og utvikling i Messe München)

 

– Vi er utrolig stolte over å ta ISPO inn i sitt neste kapittel, sier Mike Seaman, konsernsjef i Raccoon Media Group. -Ved å kombinere ISPOs arv med vår fellesskapsdrevne tilnærming, skaper vi et arrangement som ikke bare reflekterer fremtiden for sport og friluftsliv, men som aktivt former den. Altfor lenge har ISPO vært styrt av hodet og mistet noe av hjertet. Vi gjenoppretter balansen – tar smarte, strategiske valg samtidig som vi gjenoppliver lidenskapen, formålet og fellesskapet som gjorde det stort. Industrien trenger en plattform som samler stemmer, beskytter destinasjonene vi bruker og inspirerer neste generasjon merkevarer, ledere og virksomheter. Det er nettopp det vi har tenkt å levere.

 

– Med den strategiske omstillingen av ISPO utvikler vi vår veletablerte flaggskipsmesse på en målrettet og effektiv måte. Det er stor etterspørsel etter en plattform som fremmer innovasjon, utveksling og forretningsmuligheter. Ved å slå oss sammen med Raccoon Media Group styrker vi denne visjonen – og sikrer at denne transformasjonen fortsatt styres av behovene til våre kunder og hele sports- og friluftsindustrien, sier Harald Kirchschlager, administrerende direktør for strategi og utvikling.

 

Martin Kössler hos Huginbiz, som har representert ISPO i Norden siden 2004, ønsker investeringene og flyttingen til Amsterdam velkommen. – Med RMG som ny partner og flyttingen til Amsterdam får ISPO en svært erfaren messearrangør i vår bransje. Amsterdam gjør det enklere ikke bare for europeiske kjøpere og besøkende, det vil også bli enklere for alle utenfor Europa. Vi er svært positive til endringene som kommer neste år. Etter over 50 år i München vil et klimaskifte gjøre ISPO godt og forhåpentligvis gi hele bransjen en ny start etter noen tøffe år. Vi oppfordres til å feire München og nærheten til Alpene skikkelig i år og takke for alle årene i Bayern, sier Martin Kössler.

 

Arrangementet i 2025 vil markere en verdig og minneverdig ISPO-messe i München under Messe Münchens ledelse. Årets utgave vil definere de første strategiske hjørnesteinene for fremtiden – et milepælsarrangement som gir den ideelle startplattformen for neste kapittel. Etter dette ikoniske arrangementet vil lederteamet i det nyetablerte joint venture-selskapet ta over etter 2025. For første gang vil det være mulig å booke plass til ISPO 2026 direkte på stedet, noe som gir utstillere en sømløs overgang til den nye æraen.

 


Om Raccoon Media Group

Raccoon Media Group er en dynamisk, raskt voksende mediebedrift dedikert til å betjene lidenskapsdrevne fellesskap på både B2C- og B2B-markeder over hele verden. Gjennom sine innflytelsesrike arrangementer og medieplattformer leverer Raccoon innhold, utdanning, vekst og nettverksmuligheter året rundt til spesialiserte, selvidentifiserende målgrupper. Selskapet ble grunnlagt i 2018 og har raskt utvidet sin portefølje innen helse, velvære og spesialiserte lidenskapsdrevne markeder. Entreprenørielt og disruptivt utfordrer Raccoon status quo, investerer i eksepsjonelle mennesker og skaper bærekraftige arrangementer som fremmer bransjevekst og meningsfulle forbindelser.


Om Messe München

Som en av verdens ledende arrangører av messer, viser Messe München frem morgendagens verden på rundt 90 messer globalt. Disse inkluderer tolv ledende globale messer som bauma, BAU, IFAT og electronica. Porteføljen dekker messer for investerings- og forbrukervarer samt nye teknologier. Sammen med sine 1 300 ansatte og datterselskaper organiserer selskapet messer i Kina, India, Brasil, Sør-Afrika, Tyrkia, Singapore, Vietnam, Hongkong, Thailand og USA. Med et internasjonalt nettverk av datterselskaper og utenlandske representanter er Messe München aktiv over hele verden. Mer enn 150 arrangementer hvert år tiltrekker seg rundt 50 000 utstillere og omtrent tre millioner besøkende nasjonalt og internasjonalt. Dette gjør Messe München til en viktig økonomisk drivkraft, som genererer kjøpekrafteffekter verdt milliarder.

Tilbake
 

Odd Martinsen – Fra stafettkonge til næringslivsleder

 
Styrkeuka – En nasjonal dugnad for bedre helse
 
ISPO 2025: Sportsbransjens viktigste møteplass
 
Løpeskoenes teknologiske revolusjon
 
Innholdsmarkedsføring
Heat Experience: Norsk design med smart teknologi i testvinnende varmeplagg