Ny konsernsjef på plass

Freddy Sobin har sin første arbeidsdag i XXL tirsdag. Han har de siste ukene tjuvstartet jobben med å bli bedre kjent med XXL og sportsbransjen.


Sobin ble ansatt som ny konsernsjef i XXL i november i fjor. Fem måneder senere kan han endelig ta på seg XXL-trøya.

«Jeg har de siste ukene reist rundt i Norden for å bli bedre kjent med XXL og bransjen. Underveis har jeg besøkt både varehus, sentrallagre, hovedkontor og lokale kontorer i hvert land», sier Freddy Sobin.

«For meg er det viktig å snakke med folk og lytte for å forstå både bransjen og XXL som virksomhet. Jeg har truffet mange nye kolleger – og er imponert over kunnskapen, energien og motivasjonen til å gjøre XXL enda bedre. Det lover godt for fremtiden. Nå ser jeg frem til å sette full fart ut av startblokkene», legger han til.


Følger planen

41-åringen kommer fra Kicks Group som er en ledende nordisk forhandler av kosmetikkprodukter. Kicks har 230 butikker i Norge, Sverige og Finland og en sterk digital tilstedeværelse.

Sobin kjenner også sports- og friluftslivsbransjen godt etter nærmere fem år som styreleder i Outnorth.

«XXL er et sportseventyr som har opparbeidet seg en unik posisjon i Norden. Fremover skal vi spisse og videreutvikle denne posisjonen ytterligere», sier Sobin.

«På kort sikt er det tøffe tider både for XXL og bransjen, med svake markeder og høye varelagre for mange aktører i bransjen. Jeg har gitt full støtte til den planen som styret og ledelsen har lagt hittil, og det er gledelig at XXL har lyktes med å redusere lagerbeholdningen og vinne tilbake markedsandeler hittil i år», legger han til.

Sobin erstatter Stein Eriksen som nå går tilbake til sin rolle som finansdirektør. Eriksen har i tillegg fungert som konsernsjef siden i fjor høst.

«En ekstra stor takk til Stein som har holdt fanen høyt hevet og tatt på seg ekstra ansvar i en krevende periode. Hans innsats har betydd mye for XXL», sier Sobin.


Tjenester og lokalkunnskap

XXL har over 80 varehus i Norden og dette gir en lokal tilstedeværelse som Freddy Sobin ønsker å utvikle videre, i kombinasjon med en sterk nettbutikk. Nylig åpnet XXL et nytt varehus i Skellefteå i Sverige og til høsten står Lillehammer i Norge for tur.

«Lokalkunnskap og nærhet til kundene i Norge, Sverige og Finland er et sterkt konkurransefortrinn i en bransje som sport. Det har jeg også sett i praksis når jeg har reist rundt de siste ukene. Dette er noe vi kan dyrke i enda større grad fremover», sier Sobin.

«XXL har også fantastiske verksteder i alle varehus og et godt servicetilbud med sykkelservice, racketstrenging, skøyteslip, skoservice og mye mer – i tillegg til Fitstation (fotscanning) som et digitalt tilbud i varehusene. Da er det ekstra gøy å se at kundene nylig kåret XXL til bransjevinner i Norge i Sustainable Brand Index. I tillegg har man investert i et ledende omnikanaltilbud med blant annet ESL (elektroniske prisskilt) og RFID (ID-merking av varer). Klarer vi å sy sammen helheten og vise den frem til kunden, så blir dette bra», sier Sobin.


Automatisering

XXL var også tidlig ute med å investere i automatisering både i Norge og Sverige. I Norge har sportskjeden landets største Autostore-lager med 88 roboter og mer enn 150.000 kasser. Dette gir også et godt utgangspunkt for å møte konkurransen fremover, ifølge Sobin.

«Vi har heldigvis også mange ting vi kan gjøre bedre. Jeg ser et stort potensial i å jobbe enda mer datadrevet og kundefokusert, styrke samarbeidet på tvers i organisasjonen og styrke kundeopplevelsen betydelig, for å nevne noen områder. Vi kommer også til å starte en strategiprosess for å finne retningen for XXL i neste fase. Dette blir spennende, og noe vi kommer tilbake til senere», sier Sobin.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024