New Balance dobler salget i Europa

New Balance dobler salget i Europa med 1 milliard euro. Merkevaren oppnådde en salgsvekst på rundt 30 prosent til 4,5 milliarder dollar i 2021. Men en ny rekord for selskapet er en tilsvarende økning i fjor i det europeiske markedet, forteller Mathias Boenke. Han tiltrådte som sjef for EMEA-regionen i juni i fjor, tilbake til New Balance fra Intersport.


Boenke sier i et intervju med SGI Europe, at han forventer at merkevarens europeiske omsetning til å stige med mer enn 1 milliard euro i år, i tråd med fortsatt sterk global vekst på rundt 25 prosent.

I lik grad som det har påvirket andre merkevarer, mener han at den anslåtte inntektsveksten ville vært høyere uten dagens Covid-relaterte utfordringer og utfordringer i leverandørkjeden. Fabrikknedstengningene i Vietnam i fjor sommer kuttet den totale skoforsyningen med rundt 10 prosent, selv om New Balance fortsatte sin modellutvikling og å montere sko i Storbritannia så vel som i USA.

Nå har selskapet investert ytterligere i et eget anlegg til 33 millioner dollar i Massachusetts, USA.


Utfordringene i Kinas havner er fortsatt et problem som sannsynligvis vil forsette utover året. Covid har også nylig skapt forsinkelser fra produksjonen til New Balance i Storbritannia.

En positiv faktor har vært oppstarten i oktober av New Balances nye, helautomatiske distribusjonssenter på Venlo i Nederland, som kostet rundt 50 millioner euro, og kommer i tillegg til logistikkfasilitetene i Storbritannia, Polen og Italia.

 

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer