Markedet for sport- og fritidssko ned 8,2% i 2020

Markedet for sko i sportsbransjen har på generelt grunnlag, prestert bedre enn markedet for sportsklær og sportsutstyr det siste tiåret. Men i fjor skjedde det motsatte.


På grunn av Covid-19-pandemien med portforbud og stengte butikker, i mange uker, var det mange som ikke kjøpte seg et nytt par sneakers, om man ser bort fra løpe- eller treningssko.


Leverandørenes globale salg av sporty fottøy falt dermed 8,2 prosent til 65,37 milliarder dollar i 2020, fra 71,21 milliarder dollar året før. Salget utenfor USA var ned 8,9 prosent til 41,38 milliarder dollar, men omregnet til euro falt de med 10,5 prosent.


Koronautbruddet rammet leverandører for alvor i februar. Da stengte kinesiske fabrikker og eksporten ble hardt rammet, før utbruddet spredte seg gjennom Asia og inn i Europa og Nord-Amerika en måned senere. Kombinasjonen av avbrutte leveranser, stengte butikker og paralyserte forbrukere førte til at det store salgsvolumet falt over hele bransjen.


Sporting Goods intelligence (SGI) årlige studie av engrosmarkedet er hovedsakelig avhengig av offentlig tilgjengelige data fra de store selskapene. SGI er også avhengige av innspill fra ledelses-, presse- og kredittrapporter eller egne estimater når data er utilgjengelige. De fleste inntektstall rapporteres fra fakturert salg, men ettersom mange merker inkluderer sine direkte-til-forbruker-inntekter (DTC) i tallene sine, er den tilsvarende engrosverdien kanskje overvurdert med omtrent 8 til 10 prosent, hvis man tar hensyn til en DTC-andel på rundt 20 prosent med en bruttomargin på 50 prosent. SGI mener dette kompenseres delvis av merkevarenes salg til distributører med rabatt.

Løpspesialister var vinnerne

Men, det var ikke bare global nedgang i fjor, flere faktorer bidro til en raskere oppgang hos enkelte selskaper. Seks merker kunne avslutte året med positiv vekst. Løpespesialister som Hoka One One og On Running, er blant dem. I likhet med Brooks Running hadde de en tosifret økning takket være en boom i løpssporten som man ikke har sett maken til siden 70-tallet.

Det lignet på sykkel- og treningsboomen som løftet det globale sportsutstyrsmarkedet i fjor.


Løping var et viktig vekstsegment for større, mer diversifiserte og etablerte merker som Nike, Adidas, Skechers, Puma, New Balance og Asics, men det forhindret ikke generell salgsnedgang for året.

Andre vinnere var de to store kinesiske merkene, Anta og Li Ning, fordi detaljhandelen gjenåpnet mye raskere i Kina enn i Vesten.


De første dagene av pandemien holdt noen europeiske land, sammen med Australia og Canada, butikker stengt i flere måneder etter at resten av verden gjenåpnet. Resultatet var et stort skifte til netthandel, noe som ga fordelen til merker som hadde investert i en robust e-handelsinfrastruktur.

Nike-gruppen er en av disse og holdt seg komfortabelt på toppen av listen med økt global markedsandel til 39,4 prosent, og økte dermed også ledelsen over den evige nummer to, Adidas, som nok vil forbli der en stund etter å ha avhendet Reebok.


Toppnivået utgjorde 58,8 prosent av markedet i 2020, ned fra 59,3 prosent i 2019. Under de to store ligger Skechers trygt på tredjeplass, etterfulgt av Vans og Puma, New Balance og Asics.

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer