Kyrre Ufert Lømo - nye sjefen i Fenix outdoor

– jeg vil si jeg har rukket å komme meg «ut på turen», og gleder meg til å ta fatt på stien videre opp til en fin fjelltopp, sier Lømo, etter et par sommermåneder i den nye stillingen.


– Merkevarebygging har alltid vært min store interesse. Jeg har snart 20 års erfaring innen kommersiell ledelse, halvparten av tiden innen sport, outdoor og lifestyle. Når muligheten dukket opp i Fenix Outdoor, så jeg det som en fantastisk mulighet jeg ikke kunne takke nei til.  


Hovedårsaken til at jeg takket ja, er grunnfilosofien til Fenix Outdoor, hvordan selskapet drives og hva som gjøres globalt. Det langsiktige perspektivet, mentaliteten og standhaftigheten gir en mulighet til å forvalte merkevarene på en skikkelig måte. Det er akkurat slik en merkevare bør bygges, mener jeg.

Fra min tid i Columbia Sportswear, så jeg hvordan mange store internasjonale sport og outdoor selskaper retter blikket mot Fenix Outdoor, for å lære av deres strategi og tankesett. Det er et oppriktig ønske om å gjøre noe for miljøet i alt man gjør i selskapet. Det liker jeg.


Den andre årsaken til at jeg ønsket denne jobben er fokuset Fenix Outdoor har på distribusjon og egen retail. Det er et positivt trekk at selskapet har det skandinaviske utgangspunktet, det er et eget tankesett som gjør at selskapet ikke stresser fra kvartal til kvartal. Det dreier seg mer om å gjøre riktige valg, og videreutvikle det vi har og det som fungerer, stadig søke etter smartere valg i alle ledd.

Hvordan skal du forvalte disse verdiene i det norske markedet?

– Vi forsøker hele tiden å utvikle nye materialer, og deler gjerne kunnskapen der det er mulig. Fenix Outdoor ønsker å ha en aktiv rolle. Vi er jo på ingen måte feilfrie, men prøver hver dag å komme opp med gode løsninger. Bærekraft er «under construction» arbeid som krever langsiktighet kombinert med en hel del prøving og feiling på kort sikt.


Selskapet produserer varer med et 20-30-års perspektiv. Målet er at produktene skal være salgbare og relevante og fortsatt i sortimentet over tid.

Jeg gleder meg til å jobbe med å få kommunisert dette ut i det Norske markedet.

Naturkompaniet lanseres i Norge.

Nå rulles outdoorkjeden Naturkompaniet ut i Norge, som er en del av Fenix Outdoor gruppen.

– For meg blir egen retail superviktig sammen de gode partnerne enten gjennom kjedeavtaler eller enkeltbutikker i den frittstående delen av sportsbransjen.

Essensen er at vi ønsker å jobbe tett med partnerne våre og ønsker å ha direkte kontakt med forbrukerne våre. At vi snakker med dem, lærer, forstår og kan utvikle oss på bakgrunn av det.

Hovedkontor på Lillehammer

Kyrre Ufert Lømo vil være 1-2 dager i uken på hovedkontoret på Lillehammer. Men det ligger i planen å få på plass en Oslo-satellitt i forbindelse med utrullingen av Naturkompaniet.

Fenix Outdoor har akkurat ansatt ny Key account manager, og jobber mot smarte backoffice-løsninger. Selskapet har selgere og opplæringspersoner på veien, og lager på Lillehammer.


– Det var slik som man holdt på før, men også slik det bør være nå for oss, når man skal bygge merkevare langsiktig og være en god partner. På selve distribusjonen er det helt avgjørende at vi møter våre forbrukere ansikt til ansikt. Vi vil være selektive i distribusjonen, og vi er villige til å tape omsetning hvis det gavner merkevaren i et lengre perspektiv. Vi er også kommersielle og skal tjene penger, men veksten skal være sunn og bærekraftig over tid.

e-handelen er for eksempel en unik kanal å få fortalt våre merkevarehistorier på en korrekt måte og gir oss verdifull innsikt og kontakt med sluttbruker. Prøving og feiling her også. Det samme gjelder selvfølgelig også SoMe kanalene, og ikke minst våre egne konseptbutikker i Oslo og Stavanger og partnerstore på Lillehammer. I tillegg har vi Naturkompaniet som vil åpne på relevante steder i Norge utover høsten og neste år. Så det er spennende tider for oss.


Vi vil være selektive i distribusjonen, og vi er villige til å tape omsetning hvis det gavner merkevaren i et lengre perspektiv.


Selger livskvalitet

– Sport og outdoor er for meg «passion»! Denne lidenskapen er det jeg liker nesten best med bransjen. Vi glemmer ofte at vi sitter midt i «smørøyet» og selger til folks fritid. Det dreier seg mye om liftskvalitet, aktivitetsglede og gode opplevelser på egen hånd eller med venner og familie.

Vi må selge følelsen, ikke bare bli nerdete på rent tekniske ting, eller fokusere for mye på kortsiktig volum. Vi som bransje skal forvalte gullet vi selger.

Jeg håper Naturkompaniet vil gjøre en liten forskjell og blir lagt merke til. Mener konseptet har noe relevant og interessant å tilby.

Kraftig vekst i Norge

Fenix Outdoor opplever en kraftig vekst i det norske markedet gjennom færre kunder enn før.


– Så langt i år er vi nesten 50 prosent opp sammenlignet med samme periode i fjor, og fjoråret var jo også veldig bra.

For oss er det aller viktigst med vekst som varer, enn salgstopper nå og da. En rekyl kan komme og jeg forventer en mer normalisering av markedet fremover, men når det er moment så gjelder det at vi Fenix Outdoor og bransjen jobber for å være attraktive og relevante også fremover. Sammen.
Se fremover – og ikke bakover, det heier jeg på!

Tilbake
 

Tidenes beste år for Dale of Norway

 
Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?
 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima
 
Bransjeutsikter og økonomisk balanse