Daglig leder i Braasport as, Anders Baardseth avsluttet 2021-salget opp snaue 30 prosent fra fjoråret.

Daglig leder i Braasport as, Anders Baardseth avsluttet 2021-salget opp snaue 30 prosent fra fjoråret.

Julesalget gikk over all forventning

Sportsbutikkene solgte over all forventning i november og desember. I tillegg startet året med kuldegrader og spredte snøbyger. En ny kraftig oppblomstring av coronaviruset og ny kraftfull nedstengning av samfunnet bidrar sterkt til at nordmenn kjøper utstyr til aktivitet utendørs. Mye tyder på at det blir nok en god vinter for sportsbutikkene - om de får tilgang til varer som forventet.


Aktørene i sportsbransjen har ikke sluppet de konkrete salgstallene, men administrerende direktør Trond Evald Hansen i Norsk sportsbransjeforening bekrefter han at både sportskjedene og de enkeltstående sportsbutikkene han har hatt kontakt med, forteller om kraftig vekst på slutten av fjoråret

Adm. dir. i NSBF, Trond Evald Hansen

sammenlignet med 2020.


Hvordan beskriver sportskjedene salget gjennom årets siste måneder i 2021?

– Vi får ikke omsetningstallene til alle sportskjedene før medio februar. Så langt må vi derfor lene oss på signalene vi får fra forhandlerne. De viser til et kraftig sug i markedet. Når kulda kom og isen frøs på vann og tjern, eksploderte salg av skøyter og varme klær. Ullsalget nådde nye høyder. Selv om det er noen utfordringer med enkelte varegrupper og merkevarer som er preferert blant forbrukerne, tyder mye på at forhandlerne klarer å få nordmenn til å velge alternativer.


Hvordan ser de på utsiktene for resten av vinteren?

– Første kvartal 2021 var enormt sterk med en salgsvekst på 25 prosent mot året før. Da var det skikkelig vintervær med snø og kulde over hele landet. På toppen kom nedstengningene med hjemmekontor, hjemmeskole, liten reiseaktivitet og ellers liten mulighet for restaurantbesøk, som førte til den elleville vinteren. Nordmenn valfartet til fjellet og marka for å gå på ski. Dette nøt sportsbransjen godt av. Det skal vanskelig gjøres å slå det enormt gode første kvartalet i 2021. Jeg hører likevel at inngangen av 2022 er god.

Det har vært en stor vekst

Braasport, som driver showroom med bookingmulighet for ekspertassistanse, nett- og fysisk butikk, har hatt vekst på alt de driver med siden oppstarten i 2018. 2020 ble et ellevilt godt år for de aller fleste i norsk sportsbransje, så når budsjettet for julen 2021 skulle legges, synes daglig leder Anders Baardseth det var friskt nok å legge seg på samme nivå som fjoråret. Fasiten ble et desembersalg 20 prosent opp. Totalt sett gikk salget i 2021 mot 2020 opp snaue 30 prosent.


– I desember var det kaldt så det gikk mye av varme klær og ull, men desember er jo en annerledesmåned med julegavehandling, så vi solgte mye av alt. Selv om vi selger mye klær, er Braasport i hovedsak en hardvarebutikk, forteller daglig leder Anders Baardseth i Braasport.


Braasport er en butikk som henvender seg til den bevisste sportsentusiasten, og i vinter har de solgt godt av alle typer ski.


– Vi sier vi henvender oss til aktive brukere av sportsutstyr, men ikke nødvendigvis bare til de med startnummer på brystet. Vi har også merket at nye brukere benytter marka og fjellet og trenger utsyr, samtidig som flere ønsker å steppe opp nivået litt. Så selv om det fortsatt går mest felleski, selger vi merkbart mer av skøyte- og smørbare ski.


På vegne av Braasport ser Baardseth lyst på fremtiden og er glad for at de er tatt godt imot i markedet, både av kunder og leverandører.


– Hadde vi hatt sykler i 2021 hadde vi vokst enda mer. Men, vi regner med en organisk vekst også i 2022, da skal vi skal selge mer av de varegruppene vi fører - og nå har vi begynt å få sykler inn på lager.

Nære grensen

Drøye 4 mil fra Charlottenbergs Shoppingcenter i Sverige, ligger Nye Sporten i Kongsvinger. Hit kom de fra fjern og nær for å få tak i sportsutstyr, da

Per Arne Tollefsbøl, eier av Nye Sporten as.

grensene stengte i 2020. Per Arne Tollefsbøl, eier av Nye Sporten as, benyttet muligheten til å vise hva de vare gode for, det har kundene fortsatt å sette pris på.


– Vi hadde en kjempe økning i 2020 på 30 prosent da grensen var stengt. Derfor er vi veldig fornøyde og stolte av en økning på 6 % i desember 2021, sier Tollefsbøl.


Den positive økningen har gitt Tollefsbøl mulighet til å kjøpe inn flere varemerker, noe kundene åpenbart har satt pris på.


– Når folk handler lokalt så får de et bedre utvalg å velge i, sier Tollefsbøl, som er glad for å kunne utvide sortimentet.


Det er spesielt en varegruppe som selger som aldri før. Nye Sporten opplever som mange andre i bransjen at bestselgeren i vinter er ull.


– Vi selger enormt mye ull, det må jo snart være nakne sauer over hele verden, sier Tollefsbøl som også har sørget for at Nye Sportens kunder kunne velge fra flere nye ull-leverandører denne vinteren.

Tilbake
 

Stort verdipotensial i eksport for norsk sportsbransje

 
Nullvekst for sportsbransjen i år
 
Feiret med gående konferanse
 
Strategi
Hva kan bedre tilfredsheten hos kunder i sportsbransjen?
 
Dæhlie tilbake som sponsor for langrenn