Innovasjon Norge samlet en rekke norske merkevarer i sportsbransjen til eksportseminar rettet mot det amerikanske markedet. NHO avdelingen Norsk Industri og design deltok også i seminaret, sammen med eksperter på toll fra Deloitte og Innovasjon Norge. En Outdoor ekspert fra USA og et knippe representanter fra sportsbransjen delte- og fortalte om sine erfaringer med det amerikanske markedet.
Usikkerheten råder
Foruten Innovasjon Norges Anita Pieper og Beate Christine Gran, sistnevnte jobber på New York kontoret, var Norsk Industri og design representert med Anette Hoff. De oppmøtte fikk presentert innsikt om det amerikanske markedet, som mildt sagt er nokså usikkert etter President Trump sine trusler eller ambisjoner (det i seg selv vet ingen) om økt toll også overfor EU eller for Norge, som er knyttet til EØS avtalen. Ingen vet noe om hvordan det amerikanske markedet vil se ut hverken på kort-, mellomlang- eller lang sikt. Likevel er det av verdi å få kjennskap til hvordan det amerikanske markedet normalt ser ut. Det er viktigere enn noensinne å ha Innovasjon Norge og NHO i ryggen for risikoavlastning.
Global Growth målsetning
Ambisjonen med Global Growth programmet overfor USA er å gjøre norsk design til det naturlige valget for amerikanske forbrukere i fritidsmarkedet. Beate Christine Gran viser til undersøkelser fra USA der det er økt optimisme rundt økonomien i landet, også innen sportskatergorien. 90% tror økonomien blir bedre under Trump. Gjennomsnittsøkonomien er svært forskjellig i de ulike delstatene. California og noen områder nord-øst i landet har desidert høyest gjennomsnittsøkonomi. Dette er viktig å kjenne til for norsk merkevarer.
Det amerikanske markedet
Det vises til at nesten 60% av amerikanerne er i «jevnlig fysisk aktivitet» eller driver med en eller annen form for Outdoor aktivitet. Det betyr omkring 177 millioner amerikanere. Og, tallene er i vekst. Særlig den «godt voksne» befolkningen over 55 – 60 år ser ut til å øke aktivitetsnivået. Denne gruppen mennesker har etter hvert bedre tid og god økonomi, og er dermed en spennende gruppe forbrukere. Det skjedde en endring under pandemien, noe også Kelly Davis fra Outdoor Industry Association viser til. Hun beskrev trender innen detaljhandel og forbruk i USA direkte på Teams link fra USA. Kelly Davis viste til at det er «hiking» som er den største aktiviteten blant amerikanerne, men at også fiske, løping, camping og sykling er store aktiviteter.
Kelly Davis viste til at det er ca 8000 outdoor forhandlere i USA, der netthandel er største salgskanal hvor Amazon er aller størst. 40% av outdoor salget skjer gjennom fysiske butikker, som er særlig foretrukket salgskanal innen premium segmentet. Kelly Davis understreket at norske produkter oppleves som høy kvalitet.
American Birkie
Sportsmerkevarer i USA bruker hhv 15% (store leverandører) til 27% (små leverandører) av budsjettet til å delta på messer. Det anses å være en viktig arena for å komme inn på markedet.
Rottefella har jobbet med det amerikanske markedet i mange år. Torstein Myklebostad i Rottefella og Anette Hoff i Norsk Industri og design presenterte et prosjekt kalt «American Birkie» som er et initiativ fra bransjen selv, der Alfa, Swix, Åsnes, Madshus og Rottefella har gått sammen for å lage en norsk camp under den Amerikanske Birkebeineren (skirennet). Det forventes 15 000 deltagere og en hel del butikker til arrangementet. Det blir bål, pølser og produkttesting som forhåpentligvis gir god oppmerksomhet for de fem norske merkevarene. - Suksessfaktor er å la folk og butikker få prøve produktene. Da må man ha snø. For Rottefella fungerer testing av produkter bedre enn å være på messer, sa Myklebostad.
USA ble beskrevet som verdens største alpinmarked, der det selges ca 600 000 alpinski hvert år. Interessen for langrenn og langrennsmarkedet synes å ha en liten positiv endring, bl.a. etter at Kikkan Randall ble OL mester. Flere amerikanere går fort på ski om dagen, det bidrar til økt oppmerksomhet rundt langrenn. Det anses at det ligger en mulighet for de fem merkevarene å posisjonere seg i det amerikanske markedet, og det er derfor de nå samarbeider i prosjektet «American Birkie».
Toll
Malin Thorngren og Øyvind Bartvig fra eksportavdelingen i Innovasjon Norge beskrev overordnet hvordan toll- og skattereglene er i det amerikanske markedet. De viste til at Kina har fått straffetoll på NYE 10%, i tillegg til de produktene som allerede er tollbelagt. Det gjelder også produkter som er produsert i Kina, også norske produkter. Det kommer dermed til å bli tildels skyhøye tolltariffer for Kina. Helt opp mot nesten 40% på det meste. Det kan også være at produkter som har råvarer fra Kina blir berørt av denne tollen.
Partner i Deloitte Fredrik Vestli som har jobbet mye med sport opp gjennom årene, beskrev det samme bilde. -Det er viktig å ha kontroll på egen verdikjede, og kunnskap om regulering om handel med USA. Akkurat nå er det vanskelig å si noe om hvordan handelsbilde med USA vil ende, sa Vestli.
Man KAN, ifølge Vestli, gjøre noen tilpasninger for å betale mindre toll. Det er mange miljøer som jobber for å omgå de nye strenge tollreguleringene. Og det finnes noen muligheter, men konsekvensen av å gjøre feil er kraftige i USA. Langt mer alvorlig enn i EU. Man får til dels voldsomme straffer. De kan være opp mot fire ganger så omfattende som i Europa.
Deadline for påmelding
Global Growth programmet starter straks og det vises til innhold som mentorprogram, seminarer og møter, innsalg og PR workshop, møter med bransjespesialister, destinasjon- og butikkbesøk, Nettverkmøter. Innovasjon Norge er medlem i Outdoor Industry Association, dette vil etter sigende komme deltagerne til gode. Disse fordelene forutsetter å være med på Global Growth programmet. Målet med programmet er at man kommer i posisjon overfor forhandlere i USA.
Deadline for å melde seg på er 14.februar