Foto: XXL
Sportskjedene Sport1, Intersport, Anton Sport, Löplabbet (Sport Holding), XXL, Stadion, Obs! og Stadium Outlet solgte sportsutstyr for 3,2 milliarder i andre kvartal 2025, det er 5,8 prosent mer sammenlignet med samme periode året før. Første halvår er dermed opp 4,8 prosent mot fjoråret.
-Etter noen svært sterke år med kraftig vekst, var sportsbransjen gjennom en korreksjon etter pandemien. Sportskjedene rapporterte omsetningsnedgang for året 2024 med 3,9 prosent. Mange er derfor veldig spent på hvordan 2025 vil bli og hvordan året ville starte. De innrapporterte tallene fra sportskjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for 6 milliarder kroner første halvår 2025 – mot litt over 5,7 milliarder første halvår 2024. Det gir en vekst på 4,8 prosent, sier adm.dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen. -Etter en lang periode som har vært krevende for mange i sportsbransjen er det nå godt å kunne rapportere om fin salgsvekst, fortsetter han.
Økt kjøpekraft blant nordmenn
Nordmenn med banklån kjenner fortsatt den høye renten på kroppen. Det har vært kraftig prisøkning i flere sektorer i lang tid. Nordmenn på utenlandsferie har kjent på effektene av svak norsk krone. Likevel vet vi at gode lønnsoppgjør har gitt nordmenn bedre realøkonomi. I en nylig publisert sak fra SSB (21.08.2025) vises det til at veksten i norsk økonomi tar seg opp. – Det første halvåret 2025 viser en sterkere vekst i fastlandsøkonomien enn vi har sett på en god stund, sier Pål Sletten, seksjonssjef for nasjonalregnskapet i Statistisk sentralbyrå. – Det har vært oppgang i varehandel og i konkurranseutsatt næringsliv som industri, akvakultur og turisme.
Nordea bekrefter det samme og viser til at husholdningene har fått bedre kjøpekraft i 2025, ettersom lønnsveksten har overgått prisveksten. Den lave arbeidsledigheten og forventninger om rentekutt har også bidratt til et positivt økonomisk klima.
Økt salg av barnesykler
Sykkel er en viktig kategori i sportsbransjen. Sykkelsalget i 2024 endte omtrent som i 2023, der Norsk Sportsbransjeforening estimerte salget til ca 260 000 sykler, mot 275 000 sykler i 2023. Det er et godt stykke bak det elleville rekordåret i 2020 med over 400 000 solgte sykler. Under årets andre kvartal, tiden på året der suget etter sykler naturlig nok er størst, er det mange som viser til veldig fin økning i salget av særlig barnesykler, men også av andre sykler. Stadig flere kjøper en såkalt «Gravel-sykkel», som har en rammegeometri nokså lik en racersykkel med bukkehornstyre, men med grovere dekk-, hjul- og ramme. Alle sportskjedene som selger sykler melder om fin fart gjennom sommeren (juli og august).
Løping – en megatrend
Det settes nok en gang salgsrekorder på løpesko. Ifølge rapporter fra faghandelsbutikker som er særlig sterke på løpssegmentet, vises det til at før i tiden var den «typiske» ivrige løperen pluss 30 år. Nå er det langt flere tenåringer og 20-åringer som driver løpsbølgen i tillegg til alle de som bruker løping som effektiv måte for å holde seg i form.
Det er fortsatt mange som løper med mål om å konkurrere, der de løpeskoene med karbon bidrar til å sette rekorder, men den sterke trenden er likevel fokuset på løpsglede og felleskap. Løpesko har vært gjennom en voldsom innovasjon de siste årene, der nevnte karbonplater og mellomsåler gir bedre skyv og -demping. Gjennom omfattende innovasjon meldes det nå om en motvekt til karbonsko-bølgen. Det lanseres en rekke nye modeller uten karbon, men med mellomsåler og passform som gir gode løpsopplevelser. De nye skoene er langt mer skånsomme for beina og bidrar til å redusere faren for skader.
Økt friluftsliv i Norge
Norge har opplevd en betydelig økning i turisme sammenlignet med 2024, både fra utenlandske og norske turister. Den svake norske kronen og Norges naturopplevelser og kulturtilbud trekkes frem som viktige årsaker til veksten.
Det er mange som planla- og gjennomførte sommerferie i Norge denne sommeren. Friluftslivskategorien har gått fint, der fiskeutstyr, skalljakker, ullundertøy, tursko, sovepose, etc. har bidratt godt til den fine veksten for kvartalet.
Deilig badevann og vannsport
Tredje kvartal gir signaler om fortsatt fremgang for en samlet sportsbransje. Flere forteller om godt salg i sommer, der i tillegg til nevnte kategorier selges godt, så har deilig badevann i store deler av landet motivert nordmenn til bading og vannsport. Det meldes stort sett om god tilgjengelighet på stort sett alle produktkategorier i sportsbransjen. Det er god tro på at også den store frilufts kategorien hever seg frem mot høstferien.