Foto: Scott

Foto: Scott

Tiden er overmoden for momsfritak på elsykler

Norsk Sportsbransjeforening har en rekke ganger fremmet forslaget om momsfritak på elsykkel. Både til sentrale politikere og til Enova. Uten og lykkes. Norsk Sportsbransjeforening er opptatt av at det legges til rette for at nordmenn ivaretar miljøet og egen helse ved å bruke sykkel og elsykkel til rekreasjon, sport og transport. Stadig flere nordmenn har sett gevinsten både for miljøet og egen helse ved nettopp å sykle. Elsykkelen får en stadig sterkere posisjon i befolkningen.


En elsykkel er mer kostbar i innkjøp enn en vanlig sykkel. Det gjør at mange dessverre ikke har mulighet til å kjøpe elsykkel. Norsk Sportsbransjeforening fremmet derfor forslaget om tilsvarende mulighet for støtte til kjøp av elsykkel, som til elmoped og elmotorsykkel. En slik støtte ville være et svært godt insentiv til at flere nordmenn får anledning til å skaffe seg elsykkel, og dermed i større grad velger sykkel som miljøvennlig fremkomstmiddel. I tillegg vil et slik initiativ legge til rette for økt fysisk aktivitet i befolkningen. Støtte til elsykkel vil gi store effekter for at flere nordmenn velger miljøvennlig transport. I tillegg gir sykling overlegent gode effekter på folkehelsen. Det finnes veldig mange ulike elsykkelmodeller som inviterer til tilpasset bruk. Som el-lastesykler, elsykler med kalesje (til bruk i dårlig vær), elsykler med ekstra sete og elsykler med tre hjul, for å ramse opp noen.

 

Norsk Sportsbransjeforening satt opp noen hovedargumenter for Enova-støtte til elsykler til transport, sport og rehabilitering.

 

  • Nordmenn bør oppfordres til enda større bruk av sykkel og elsykkel som transportmiddel. Sykling er det beste miljøalternative transportmiddelet sammenlignet med all forurensningen som ligger i bruk av bil med fossilt brennstoff, elbil, elmoped og elmotorsykkel. Ingen transportmiddel kan måle seg med miljøeffekten det vil være om flere sykler.
  • Sykling har en vesentlig effekt på folkehelsen. Det er en av de aktivitetene som gir lavest terskel for å komme i gang med aktivitet. Det er store muskelgrupper som aktiveres, og det er liten belastning på skjelettet. Under opptrening etter skader i hofte, knær og rygg, anbefales sykling i nær sagt alle tilfeller. For folk som har som mål å komme i gang med trening pga lang tids inaktivitet, sykdom eller overvekt, anbefales sykling. Det er viktigere enn noen gang å legge til rette for sykling og elsykling. Både mtp folkehelseperspektivet (sport) og på miljøfokuset (transport). Mange eldre har fått fantastiske opplevelser etter at de anskaffet seg elsykkel. I tillegg til nevnte fysiske fremganger med sterkere muskulatur og friskere hjerte, har også balansen blitt bedre.
  • Med en elsykkel kan folk lettere enn noe annet fremkomstmiddel velge alternative veier for å komme seg fra ett sted til et annet. En elsykkel kan brukes på veier, sykkelveier, grusveier og i terrenget. Elsykler gir de beste forutsetningene for å redusere belastningen på veinettet ved mer effektiv trafikkavvikling som resultat. Bl.a. i rushtiden. En elsykkel vil også oppta langt mindre press på parkeringsplasser.

 

Nå har også Syklistforeningen kommet på banen med det samme forslaget, der Generalsekretær Eline Oftedal siteres på nrk.no: -tida er overmoden for at også elsykler skal slippe moms. Oftedal siteres videre; -Det burde være momsfritak på elsykler, fordi de gjør en veldig god jobb i å flytte folk fra bilsetet og over på sykkel. Det blir mindre trafikk, og det er nasjonale mål om å kutte biltrafikken. Også Truls Gulowsen i Norges Naturvernforbund støtter forslaget, der han siteres i samme sak: -Det er jo rett og slett litt sprøtt. Og understreker at tiden for momsfritak på helt vanlige elbiler bør være over.

 

Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet siteres på nrk.no at; -regjeringen ikke vil gå inn for nasjonale støtteordninger som momsfritak på elsykkel.

– Kutt av moms på elsykler vil skape kontrollproblemer, ved at små elmotorer monteres på ordinære sykler et cetera. Det kan også gi økt press for å få redusert momsen på andre varer, som for eksempel ordinære sykler og annet treningsutstyr. Han legger til at regjeringen heller vil satse på å bygge mer sammenhengende sykkelveinett.

 

Hele saken kan leses her: Norsk klimapolitikk: Like mye avgift på elsykkel som på elbil – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Tilbake
 

Kronikk: Moderne løpesko er bra for folkehelsa!

 
Tidenes beste år for Dale of Norway
 
Sportsbransjepriser 2025 - Hvem fortjener å bli løftet frem i sportsbransjen i år?
 
Satser på DACH: Innovasjon Norge lanserer nytt vekstprogram for norske friluftsmerker
 
Christian Lodgaard blir ny administrerende direktør i Aclima