Haglöfs leverer jevnt bra gjennom 2020

Til tross for et turbulent år med rådende pandemi og en utfordrende markedssituasjon, klarte Haglöfs å levere et netto salg for 2020 i tråd med det sterke resultatet året før.


Ifølge administrerende direktør Fredrik Ohlsson kom selskapet godt gjennom krisen i fjor, hovedsakelig på grunn av forbedret produktmiks, sterk merkevare og digital distribusjon.

Første halvdel av 2020 var utfordrende for hele sportsbransjen. Kombinasjonen av en mild vinter og pandemiutbruddet førte til en betydelig nedgang i starten av året. For å håndtere den dramatiske markedssituasjonen gikk selskapet inn i samarbeid for å kutte kostnader.


–  I 2020 hadde pandemien ødeleggende effekter på folks liv og bedrifter. Jeg er veldig stolt av hvordan Haglöfs' medarbeidere, leverandører, forretningspartnere og lojale kunder har jobbet sammen i disse utfordrende tider, sier Fredrik Ohlsson, administrerende direktør i Haglöfs.


Mot slutten av andre kvartal snudde forholdene og etterspørselen etter utendørsprodukter økte. Haglöfs var godt rigget for å møte denne trenden med en tidlig investering i produktmiks, merkevare og digital distribusjon.


– Vi har lykkes med å gjøre Haglöfs til et mer forbrukerrettet selskap med en mer relevant produktmiks, sterkere kundefokus og sterkere salgskanaler, inkludert egen digital salgskanal. Dette har gjort det mulig for oss å holde salget på samme nivå som i fjor, til tross for den utfordrende starten på året, fortsetter Fredrik Ohlsson.

Langsiktig fokus på produkt og bærekraft

Haglöfs fortsetter å investere i ulike bærekraftige løsninger, i tråd med sitt langsiktige perspektiv på å levere høy kvalitet med lav miljøpåvirkning.

En viktig del av Haglöfs bærekraftstrategi er å forlenge levetiden til produktene sine. I løpet av året ble det sluppet en forhåndsvisning av merkets bruktkolleksjon, Haglöfs Restored. Kolleksjonen vil og lansert i FW21.

God start på 2021

Haglöfs går inn i det nye året med en sterk posisjon i et utendørsmarked i positiv oppgang. På bakgrunn av dette vil selskapet kunne gjøre ytterligere investeringer i teknologi og kompetanse i løpet av 2021.


– Selv om vi er ydmyke for enhver utfordring pandemien kan gi, har vi et positivt syn på 2021. I det kommende året vil vi fortsette å sette forbrukeren først, utvikle vår kanalmiks og merkevare, samt lansere innovative produktlinjer basert på vår nye designfilosofi, avslutter Fredrik Ohlsson.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy