Giant med beskjeden vekst i tredje kvartal

Den kraftige globale etterspørselen etter sykler og elsykler påvirker også Giant Manufacturing, som har stappfulle ordrebøker i alle produksjonsanleggene. Men, i likhet med alle andre sykkelprodusenter, påvirker også knappheten på komponenter deres produksjonskapasitet i tredje kvartal.


Det førte til en økning i det totale salget på bare 2,5 prosent til 19,95 milliarder taiwanske dollar (619,0 millioner euro) for perioden. Nettoresultatet gikk ned med 3,6 prosent til TWD 1,28 milliarder (39,7 millioner euro), på grunn av stigende komponent- og logistikk kostnader.


For de tre første kvartalene i 2021 rapporterte selskapet rekordsalg på 61,94 milliarder taiwanske dollar (1,92 milliarder euro), en oppgang på 18 prosent fra de første ni månedene i fjor. Nettoresultatet økte med 32,9 prosent til TWD 4,83 milliarder (149.8 millioner euro).

Salget av elsykler økte med 37 prosent.


Til sammen står Giant-konsernets egen e-sykkelvirksomhet og OEM-elsykkelvirksomheten nå for 31 prosent av konsernets totale inntekter.

Selskapets egne merker - Cadex, Giant, Liv, Momentum – nådde en tosifret salgsvekst i lokale valutaer i de tre første kvartalene av 2021 i både Europa og Nord-Amerika. I Kina økte salget med om lag 10 prosent.


Om utsiktene for fjerde kvartal 2021, har Giant uttalt at forhandlernes samlede lagernivåer forblir lave i både Europa og Nord-Amerika. For selv om disse markedene går inn i off-season, fortsetter forhandlerne å hamstre produkter på grunn av fortsatt sterk etterspørsel.

Dagens tilgang på komponenter og logistikkutfordringer til havs vil fortsette å påvirke produktleveranser til markeder. Giant har varslet at de vil fortsette å utnytte sine sourcing- og produksjonsfordeler for å opprettholde den samlede produksjonen, og imøtegå etterspørselen i markedet.

 

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer