Fenix Outdoor kjøper 65% av aksjene i Devold

I en pressemelding fra 4. mars 2025 står det at Fenix Outdoor International AG har inngått en avtale om å kjøpe 65% av aksjene i Devold of Norway. Etter at transaksjonen er gjennomført vil Devold bli Fenix Outdoors prioriterte ullmerke.



– Vi har vært på leting etter et Premium-merke innen ull og har nå funnet den rette partneren. Devolds historie og høye kvalitetskrav gjør at vi gleder til å introdusere friluftentusiaster og eventyrere over hele verden til deres ledende plagg og sammen bygge en global merkevare innen ull, sier Martin Axelhed, Executive Vice President i Fenix Outdoor.

 

– Fenix Outdoor er en ideell partner for Devold med en sterk global tilstedeværelse, kvalitetsmerker og betydelige butikknettverk kjent for et høyt servicenivå og profesjonalitet mot kvalitetsbevisste   kunder. Deres forpliktelse til bærekraft og å legge til rette for uforglemmelige øyeblikk i naturen passer perfekt med Devolds kjerneverdier og vårt kompromissløse fokus på kvalitet, behagelige produkter og innovative tekniske løsning, sier Øystein Vikingsen Fauske, adm. direktør i Devold.

 

Transaksjonen er ventet å bidra positivt til Fenix’ lønnsomhet allerede i 2025, med gjennomføring forventet i løpet av mars.

 

Fenix vil betale 35 millioner euro for eierandelen på 65% i Devold gjennom en kombinasjon av kontanter og 112 898 av Fenix’ egne aksjer. Selger er Flakk Group, som er en norsk familieeid virksomhet med investeringer i private og børsnoterte selskaper på tvers av flere industrier. Flakk Group beholder en eierandel på 35% i Devold.

 

– Vi deler en visjon om å gjøre naturen mer tilgjengelig for alle. Ved å gå sammen med Fenix Outdoor får vi en sterk partner for å levere på vår internasjonale vekststrategi og levere betydelig langsiktig verdiskapning, sier Knut Flakk, styreleder i Devold.

 

Om Devold of Norway

Helt siden 1853 har Devold of Norway vært pionerer innen ulltøy til utendørsbruk. Selskapet utvikler og produserer undertøy, mellombekledning, ytterbekledning, klassiske gensere, sokker og annet tilbehør i ull. Rundt 40% av ullproduktene blir solgt internasjonalt, primært i det europeiske markedet.

 

Om Fenix Outdoor

Hjem for Fjällräven, Tierra, Hanwag, Royal Robbins og Frilufts Retail. Fenix Outdoor er en internasjonal gruppe av kvalitetsmerker fokusert på produkter for natur- og friluftsliv. Vårt mål er å gjøre det mulig for alle mennesker å nyte uforglemmelige og inspirerende øyeblikk i nature.

Tilbake
 

Cruit AS rekrutteringsbyrå, partner til Norsk Sportsbransjeforening

 
PORTRETTET – Chrisco Sport AS vokser
 
Camp Norway med suksess på American Birkebeiner
 
Differensiert sportsbransjemarked
 
Helly Hansen selges til Kontoor Brands for ti milliarder kroner